El servei de la línia R4 de Rodalies quedarà notablement afectat fins a mitjans d'agost entre Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i Vilafranca del Penedès (Alt Penedès) per les obres del Corredor del Mediterrani, per la qual cosa Renfe habilitarà un servei alternatiu per carretera per als usuaris. Segons han explicat Adif i Renfe en un comunicat, entre aquest dilluns, 15 de gener i el 16 d'agost s'interromp la circulació ferroviària entre les estacions de Sant Vicenç de Calders (El Vendrell) i Vilafranca del Penedès els dies laborables entre les 8.00 i les 19.00 hores i entre les 21.30 i les 22.30 hores.

Els caps de setmana el servei funcionarà amb normalitat

En caps de setmana i festius, es manté el servei ferroviari habitual, per la qual cosa no hi haurà afectacions a les prestacions de Rodalies. Per garantir la mobilitat dels usuaris de la línia R4, Renfe estableix un servei alternatiu de transport per carretera a les franges afectades, que serà accessible per a persones amb mobilitat reduïda.

Els treballs s'emmarquen en les noves fases de les obres del Corredor Mediterrani a Catalunya, amb la implantació del tercer carril entre Sant Vicenç de Calders i Vilafranca, així com actuacions a les estacions del Vendrell, l'Arboç del Penedès i els Monjos. El pla contempla també configurar l'esquema de les vies a l'Arboç del Penedès per desplaçar les vies generals cap a l'exterior, habilitar una via apartada de 750 metres de longitud útil dotada d'amplada mixta, a més de la construcció d'un nou pas inferior i dues noves andanes. Les obres són incompatibles amb la circulació ferroviària, la qual cosa obliga Renfe a adequar els serveis durant el termini d'execució.

Malestar pel poc temps de marge

Ja fa temps que se sabia que les obres obligarien a tallar l'R4,  però el que ha sobtat és el poc temps de marge amb què Renfe ho va comunicar: l'anunci s'ha fet només amb tres dies d'antelació. El portaveu de la plataforma per a la Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez, creu que Renfe ho podria haver gestionat millor: "No cal anunciar-ho a última hora, com potser tampoc caldria fer els talls a les hores on hi ha més demanda de servei. Es podria fer a les nits o durant el cap de setmana".

La resposta de Renfe al poc temps de marge és que van decidir anunciar-ho un cop passat el període nadalenc, perquè van considerar que enmig de les festes el missatge passaria desapercebut.

bus alternatiu R4 foto acn
Bus alternatiu per al tall de la R4 / foto: ACN

“Em sembla malament perquè ningú ens havia avisat”, ha assegurat aquest dilluns al matí una afectada quan pujava al bus del servei alternatiu, mentre altres usuaris tot just s’assabentaven que l’afectació serà fins el 16 d’agost. Tot i les queixes de la majoria d’afectats, altres usuaris han celebrat que el dispositiu d’autobusos millora la freqüència de pas que habitualment tenen els trens de l’R4 entre Sant Vicenç i Vilafranca: cada dia només hi ha un tren per hora i ara disposen d’un bus cada 30 minuts.