L'economista Santiago Niño Becerra ha manifestat el problema de les autopistes gratuïtes de Catalunya. Niño Becerra explica que quan hi havia peatges es trigava 1 hora i 30 minuts per arribar a Figueres des de Barcelona i que ara, un cop eliminat els peatges, entre 2 hores 15 minuts i 2 hores 30 minuts.

És per això que l'economista demana que els que prenen les decisions "alguna cosa hauran de dir". El tuit que ha publicat diu així: "M'ho van explicar ahir. Duració del trajecte Figueres - Barcelona en un turisme per l'AP-7 en un dia feiner. Quan el trajecte era de peatge: 1 hora i 30 minuts. Ara que s'han eliminat els peatges: entre 2 hores i 15 minuts i 2 hores i 30 minuts. Penso que els qui prenen les decisions alguna cosa hauran de dir"

Becerra

Retorn dels peatges?

Des del Govern de la Generalitat ja van advertir de l'incompliment de la Moncloa amb Brussel·les en matèria de mobilitat terrestre. L'Estat espanyol va tard i no segueix la normativa que, ara, haurà de posar al dia de manera ràpida i sense temps per implementar-la gradualment amb la introducció del peatge a les principals vies. En tan sols quatre mesos, el president espanyol Pedro Sánchez es compromet a presentar l'esborrany a la Unió Europea.

Malgrat que es nega a parlar de peatges, la realitat serà que els contribuents hauran de pagar, sí o sí. Sánchez vol instaurar un nou sistema de cobrament per circular i enviarà a la Comissió Europea la seva proposta perquè pugui entrar en vigor a partir del 2024, quan tota la xarxa compti amb la instal·lació correcta per al seu desenvolupament.

Segons ha confirmat la vicepresidenta socialista, Nadia Calviño, s'establiran dues fórmules diferents que passen per la vinyeta i el pagament per quilòmetre recorregut. En paral·lel, des del Ministeri de Treball, Agenda Urbana i Mobilitat ja tenen sobre la taula aquest esborrany. La vinyeta, la primera que es posarà en marxa, serà una tarifa fixa sense importar el recorregut a realitzar; el pagament per quilòmetre recorregut es limitarà a la seva mateixa definició. L'abonament també serà diferent de com s'entenien els peatges fins ara. Així doncs, s'enganxaran uns adhesius al vidre davanter del cotxe que mitjançant càmeres instal·lades a les vies comptabilitzaran l'ús que se'n fa. Es podrà triar pagar-lo de manera setmanal, mensual o anual.

El marc normatiu

Brussel·les diu que qui ha de pagar és aquell que usa la carretera i qui més contamina; per tant, aquí s'obre la possibilitat que apareguin altres mètodes de pagament i no forçosament el peatge tradicional. Un model amb el qual el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, hi està totalment d’acord. Encara més, segons ha assegurat, ja té diverses propostes que divergeixen dels peatges. La seva principal idea, i la que més ha sonat els últims temps, és aplicar la fórmula de la vinyeta, una tarifa plana que es paga un cop l’any i que ja es fa servir en alguns països europeus com Suïssa.

Imatge principal: Santiago Niño Becerra. - Sergi Alcàzar