Cada dia ens veiem obligats a respondre davant de situacions de conflictes i sovint no ens sentim capaços d’afrontar-los. La mediació s'està imposant com l'eina més eficaç per a resoldre's. Ja hi ha molts països com Estats Units o Argentina on la mediació és una forma habitual i comú de respondre a problemes, i de fet, el seu ús va en constant augment. A casa nostra, són cada cop més els particulars, i també les empreses, que trien aquesta via.

Centro Mediación Barcelona (CMB) és una consultora especialitzada en la gestió de conflictes empresarials que ha estat distinguida amb el Premi ADR 2019 (Resolució Alternativa de Conflictes) a la millor iniciativa en mediació i resolució de conflictes, atorgat pel departament de Justícia coincidint amb el Dia Europeu de la Mediació. L’equip dirigit per Carol Pinilla (mediadora i educadora social) i Montse Mir (mediadora i advocada) ha estat guardonat per la metodolgia Mediala.

La metodologia Mediala

L’equip dirigit per Carol Pinilla (mediadora i educadora social) i Montse Mir (mediadora i advocada) ha estat guardonat pel mètode Mediala. Aquest proposa un nou enfocament en la prevenció i gestió del conflicte a l’empresa. A dia d’avui, per moltes organitzacions aquest és encara un tema tabú, i més encara quan en els temps actuals els conflictes d’assetjament sexualpolític o racials estan requerint d’una nova sensibilitat en les organitzacions empresarials.

Sovint, les empreses defugen afrontar la gestió dels conflictes per por que afecti la seva imatge i opten per ocultar-ho o sotmetre-ho, augmentant la repercussió final i inclús passant pels tribunals tot i poder-se evitar, d’aquest conflicte en el clima laboral, el compromís dels equips i en la seva política d’atracció i retenció de talent.

CMB

Montse Mir i Carol Pinilla, creadores del mètode Mediala / CMB

Relacions a l'empresa

La metodologia treballa perquè les organitzacions utilitzin el pro del diàleg i aconsegueixin dissenyar una forma de relacionar-se dins de l’empresa que respongui a les necessitats de la mateixa, on tots els treballadors tinguin veu i la confiança de tota una estructura empresarial. Mir i Pinilla asseguren que el resultat d’aplicar el mètode Mediala “es reverteix en empleats compromesos, i un augment del seu nivell de pertinença i productivitat”.

La bateria de solucions de la metodologia va des de la formació en tècniques de comunicació no violenta, la mediació, eines sistemàtiques, justícia restaurativa i fins i tot la creació d’un canal d’expressió del conflicte i de vies compatides de solució.

Pinilla i Mir asseguren que “cada empleat dedica un mínim de dues hores a la setmana en resoldre conflictes” i de fet, les empreses “poden passar fins al 50% del seu temps a gestionar problemes”. En aquest sentit, ambdues mediadores emfatitzen en que l’assetjament a l’empresa “s’ha convertit en el conflicte més temut per les organitzacions pel seu impacte mediàtic intern i extern”.