Nova polèmica a l'Església catòlica pel conclave per triar un nou papa, que se celebrarà a partir del 7 de maig. D'ençà de la mort del papa Francesc, el passat dilluns 21 d'abril, el Vaticà ha hagut de fer front a 10 dies de pols amb el cardenal Angelo Becciu, a qui el papa Francesc va apartar per la seva implicació en un escàndol financer pel qual va ser condemnat, perquè insistia a desobeir Francesc i reivindicava el seu dret a participar en el conclave. Finalment, aquest dimarts Becciu va anunciar que renunciava a participar. Ara, es planteja un altre conflicte sobre un nou cas de desobediència a la voluntat del papa Francesc. El cardenal peruà i arquebisbe emèrit de Lima, Juan Luis Cipriani, el primer que va tenir l'Opus Dei en la seva història, va ser apartat pel papa Francesc el 2019 després d'una acusació d'abús de menors està a Roma i ha participat en els actes previs al conclave.
Entre els càstigs imposats pel Papa a Cipriani estava el de no portar símbols cardenalicis. Tanmateix, la premsa italiana va ser l'encarregada de desvelar la presència del cardenal aquest diumenge després que visités la tomba del pontífex argentí vestit precisament amb els seus hàbits cardenalicis i a més, ha participat en les congregacions generals que s'estan celebrant a Roma, segons les imatges que han fet públics també diversos mitjans peruans. Cipriani sempre ha rebutjat les acusacions que pesen en contra seva. "Són completament falses", va arribar a afirmar. "No he comès cap crim, ni he abusat sexualment de ningú en 1983, ni abans ni després", ha defensat.
Participació en el conclave
La presència del cardenal Cipriani no ha agradat en el si de l'Església catòlica. L'any 2019, el papa Francesc va rebre una carta d'una víctima a la qual li va donar credibilitat a les acusacions d'abusos contra Juan Luis Cipriani. Després d'encarregar una investigació, va ordenar el cardenal que abandonés el país i es va apartar de la vida pública, i té prohibit fer declaracions públiques. El sant pare també va prohibir la seva participació en el conclave, una qüestió que ja està superada per la seva edat, ja que té 81 anys, i després dels 80 es perd aquest dret.
En la mateixa línia que amb el cas de Becciu, el Vaticà manté un perfil baix. Preguntat sobre la presència del cardenal peruà, el portaveu vaticà, Matteo Bruni, va afirmar aquest dimecres en la seva roda de premsa diària que “no tenia indicacions” sobre el tema i que s'informaria, encara que va precisar que no s'han divulgat de manera completa totes les sancions imposades al cardenal. Tanmateix, el Vaticà no aclareix si prendrà mesures sobre aquest tema. En el moment que va ser apartat, el Vaticà va precisar en el seu moment que les sancions es van imposar després que Cipriani es retirés com a cap de l'església peruana el 2019 “com a resultat de les acusacions contra ell” i que el cardenal va acceptar les mesures. La Conferència Episcopal Peruana (CEP) també va confirmar les sancions contra el cardenal i va agregar que "el Sant Pare ha tractat al cardenal Juan Luis Cipriani amb exquisida caritat pastoral i ha procedit unint la justícia i la misericòrdia". En una carta de resposta a aquest comunicat de la CEP, Cipriani va expressar la seva "sorpresa i dolor" i va destacar que es donen "per uns certs uns fets no provats".
Indignació
Des del Vaticà, en declaracions a La Nación, el jesuïta alemany Hans Zollner ha criticat el silenci de la santa seu. "Per a mi, si hi ha decisions contra Cipriani els cardenals han d'intervenir". I ha afegit: "No conec les sancions, però si existeixen i les està desobeint, insisteixo, han d'intervenir els cardenals, perquè vol dir que hi ha un problema d'aplicació de les sancions i de credibilitat de les sancions".
Cipriani no és l'únic cardenal involucrat en la pederàstia que s'ha vist els darrers dies al Vaticà. El cardenal estatunidenc Roger Mahony, arquebisbe emèrit de Los Angeles, acusat d'haver encobert a 129 sacerdots que havien agredit sexualment a menors també ha estat present. A més, va formar part del grup de nou cardenals que es va encarregar de celebrar el ritu del tancament del taüt del Papa. Mahony tampoc podrà participar al conclave perquè té 89 anys, però la seva presència a Roma també ha estat criticada per associacions que investiguen els abusos.