Els professors de Filosofia catalans piquen totes les portes per evitar desaparèixer de les aules. Alguns representants de la Plataforma de Docents de Filosofia s'han reunit aquest dimecres amb el president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, per traslladar-li la necessitat de recuperar el pes de l'assignatura al currículum d'ESO i Batxillerat. "Demanen un reforç de l'ensenyament filosòfic en el currículum docent per promoure el pensament crític entre l'alumnat d'ESO i Batxillerat", explica el president de la cambra en una piulada, on afegeix que "fomentar l'anàlisi i esperit crític és fonamental en un context d'alta polarització". La trobada ha tingut lloc l'endemà que la Plataforma Docents per la Qualitat Educativa entregués una queixa formal davant la síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, per denunciar la reducció d'hores de la matèria.
A l'escrit presentat, el col·lectiu lamenta la "marginació progressiva" que ha patit al llarg dels anys l'assignatura de Filosofia, que ha derivat en la "vulneració dels drets educatius bàsics" de l'alumnat, el professorat i la comunitat educativa en general. La queixa posa el focus en les reformes curriculars i metodològiques del Departament d'Educació i Formació Professional, especialment des del 2010. L'entitat, que agrupa més de 400 docents, denuncia també que Catalunya "lidera" el rànquing estatal en retallades horàries en aquesta disciplina.
El dret a una educació integral, "greument" compromès
Els docents adverteixen que el dret a una educació integral, crítica i ètica de l'alumnat català ha quedat "greument" compromès amb les darreres reformes curriculars, que han reduït fins a les dues hores setmanals la Filosofia al primer curs de Batxillerat, en contrast amb les tres hores "i fins i tot quatre" establertes per altres autonomies "segons interpretació de la normativa estatal". Així, un dels punts més destacats de la queixa és la "manca de participació real i efectiva" del professorat i la comunitat educativa en l'elaboració dels currículums de l'ESO i el Batxillerat. Aquesta "exclusió", assenyala la plataforma, "vulnera els principis democràtics i impedeix que la reforma respongui a les necessitats reals dels centres educatius". Els representants de la plataforma recorden que han mantingut reunions amb el Departament d'Educació, que "ha ignorat" les seves demandes.
A banda, el col·lectiu denuncia que matèries com Educació en Valors Cívics i Ètics a l'ESO "han estat relegades a una hora en un únic curs", i critica que la matèria de Filosofia a quart d'ESO no sigui obligatòria en tots els centres perquè priva l'alumnat de l'accés a continguts "fonamentals" per al desenvolupament del pensament crític.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!