Els pagesos tornen a portar els tractors a Barcelona per repetir la foto de fa dos anys, ara amb l'acord entre la Unió Europea i el Mercosur en el punt de mira —que ha estat remès pel Parlament Europeu al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). La plataforma Revolta Pagesa ha organitzat nou columnes de tractors i cotxes que han sortit aquest divendres a primera hora del matí des de diversos punts del país amb la previsió d'arribar cap al migdia al Departament d'Agricultura, a la Gran Via entre Rambla de Catalunya i el carrer Balmes, tot i que no tenen previst reunir-se amb el conseller Òscar Ordeig. Això sí, la idea és passar-hi la nit i quedar-s'hi fins dissabte a la tarda. Tractors i pagesos de Girona, el Vallès i Osona han entrat a la ciutat per l'avinguda Meridiana cap a dos quarts de dotze.
🔴 Estat del trànsit a Catalunya en temps real: carreteres tallades, incidències i retencions
Concretament, els agricultors que participen en la tractorada han sortit des del Bages, el Berguedà, Osona, Girona, Tarragona, les Terres de l'Ebre i alguns punts de l'àrea metropolitana de Barcelona, com Molins de Rei o Granollers. El Servei Català de Trànsit (SCT) ja preveia que el desplaçament de tractors cap a la capital del país podia provocar problemes en carreteres com l'AP-7, la C-17 i la C-16, en un moment en el qual la mobilitat és especialment complicada per mor del caos a Rodalies. Tanmateix, un dels portaveus del Gremi de la Pagesia, Jordi Ginabreda, ha assegurat que per "solidaritat" amb els problemes de mobilitat per la crisi ferroviària volen evitar "molestar més del compte" i han garantit que els cotxes podran accedir a la ciutat.
Els més matiners han estat els de Girona, que cap a les set del matí han plantat una vintena de tractors acompanyats de diversos cotxes per trobar-se amb la columna d'Osona, la del Bages i la del Vallès a la C-17 a Granollers. Hi han anat per l'N-II i la C-35, i no per l'AP-7 com estava previst inicialment, per tal de "no molestar més del compte" a la resta de conductors davant de la situació de Rodalies. Ginabreda ha explicat a l'ACN que van amb "molts ànims" per recordar al Govern que fa dos anys que es van assumir compromisos i que encara en queden alguns de pendents. "Ara estem en un punt on les coses importants no estan tirant endavant i, per tant, hem de seguir collant al Govern perquè ens escolti i aconseguir alguna cosa pel sector", ha dit.
A la C-17 per connectar amb l'avinguda Meridiana s'han unit les columnes de Girona, del Vallès i de la Catalunya Central. "No deixarem de reivindicar el que creiem que és just i necessari per a la pagesia i pel territori", ha dit Valentí Roger, membre de Revolta Pagesa al Vallès Oriental. Roger també ha retret a la Generalitat que encara no ha concretat quines mesures pal·liatives s'aplicaran per minimitzar els efectes que té sobre el sector l'acord del Mercosur: "És el gran problema que ens ve a sobre a la pagesia europea i encara estem esperant resposta a tots aquests temes".
No generar més malestar per Rodalies
A Tarragona, una quarantena de pagesos del Camp de Tarragona i de les Terres de l'Ebre en cotxes han sortit cap a les vuit del matí en direcció Molins de Rei. Han decidit que no volen marxar en tractors per no generar "més malestar" per la situació a Rodalies i l'AP-7. "No volem crear molt de rebombori, ja que les coses estan com estan. Volem celebrar pacíficament el nostre aniversari", ha assenyalat el president del Gremi de la Pagesia, Joan Regolf. I cap a les nou, una cinquantena de pagesos i una vintena de tractors han sortit des de Sant Fruitós de Bages per la C-16, amb la idea de passar pels Túnels de Vallvidrera i després entrar per la Via Augusta. A la Catalunya Central han sortit un total de tres columnes: la de Manresa, la d'Osona-Moianès-Lluçanès i la del Berguedà.
El Pep Escalé, de Manresa, ha recordat a l'ACN que les ganes de lluita de la gent segueix "ben vives" després de dos anys. "La sensació és de cansament, de presa de pèl i de ganes de reivindicar més", ha dit, alhora que s'ha mostrat decebut amb la classe política: "Hem d'intentar que Espanya es posicioni fermament (sobre el Mercosur) perquè és un dels països que ha dit un sí més rotund". També és cert que han aconseguit coses positives, com ara accions més contundents amb la fauna cinegètica. I l'Enric Casasayes, també de Manresa, ha considerat que cal fer "molta pedagogia" perquè la societat "no dona prou suport al sector". "Menges tres cops al dia i cal mirar l'origen de les coses, però la gent no ho té en compte", ha afirmat. Per la seva banda, el Jordi Bosch, de 17 anys, és conscient de les dificultats del sector —s'està formant per entrar al negoci familiar—, però té clar que aquest divendres cal mobilitzar-se per ajudar els seus i també a tota la societat que consumeix producte local.
Passar-hi la nit sense reunir-se amb Ordeig
Com ja hem dit, els pagesos tenen la intenció de passar la nit davant del Departament d'Agricultura, tal com ja van fer fa dos anys, i han programat "accions reivindicatives i divulgatives" fins a les 14.30 hores d'aquest dissabte per reivindicar el paper clau del sector agrari i demanar un millor tracte de l'administració. Aquestes accions inclouen, per exemple, un taller d'hort urbà i concerts. Pel que fa al conseller Ordeig, no tenen previst reunir-se amb ell, sinó que es limitaran a "fer entendre (a la ciutadania) el que pot suposar que el Tractat de Mercosur tiri endavant", segons un altre portaveu de Revolta Pagesa, Eduard Escolà. Pel que fa a les reivindicacions assolides en l'últim any, Regolf ha destacat que els pagesos rebran durant el març els ajuts pels darrers aiguats, i també hi ha sobre la taula "el pla director de l'ACA que afecta bastant les inundacions". "Falta acabar de resoldre el tema del Caragol-Poma. Per tant, a les Terres de l'Ebre també hem de ser escoltats", ha apuntat el president del Gremi de la Pagesia.
En definitiva, la mobilització pretén ser de caràcter simbòlic i reunir al voltant d'un centenar de tractors, amb els quals es vol fer comprendre quin "factor clau" suposa la pagesia i actualitzar les negociacions amb el Govern. "El Govern ha de complir amb els seus compromisos", han insistit els pagesos. En declaracions prèvies a Efe, Ginabreda havia assegurat que pretenen posar sobre la taula queixes recurrents del sector en els últims anys: l'esmentat acord amb el Mercosur i l'excés de burocràcia, entre altres. Recordem que fa dos anys que uns 2.000 tractors d'arreu del país van entrar a Barcelona per denunciar la situació límit que viu el sector i dir prou a la burocràcia, l'increment de costos i la competència deslleial.
Imatge principal: un tractor amb un cartell cap per avall de Sant Feliu de Pallerols (Garrotxa) arriba a l'entrada de Barcelona / ACN
