Encara hi ha possibilitats. L'ONU adverteix que el 2025 és l'any límit per frenar l'escalfament global. En un informe publicat aquest dilluns, l'organització assegura que per "limitar l'escalfament a aproximadament 1,5 °C és necessari que les emissions de gasos d'efecte hivernacle a escala global assoleixin el seu punt màxim abans del 2025". Després d'aquesta data, s'hauran de reduir "en un 43% l'any 2030". Si es compleixen aquestes recomanacions, el planeta es podria situar per sota del llindar de temperatura a finals del segle XXI. "Si volem limitar l'escalfament global a 1,5 °C, aquest és el moment, és o ara o mai" sentencia el copresident del Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC, en anglès), Jim Skea. De fet, recorda que "sense una reducció immediata i profunda de les emissions en tots els sectors, serà impossible".

L'informe de l'IPCC avisa que "els pròxims anys són crítics" i que "la temperatura global s'estabilitzarà quan les emissions de diòxid de carboni assoleixin el nivell zero net". "Per arribar a 1,5 °C, hem d'assolir les emissions netes de diòxid de carboni iguals a zero a escala mundial a principis de la dècada del 2050; per a 2 °C, a principis de la dècada del 2070", apunta el document. Un document que també assenyala que "per limitar l'escalfament a 2 °C, serà necessari que les emissions de gasos hivernacle a escala global assoleixin el seu nivell màxim l'any 2025 i que es redueixin en una quarta part abans del 2030".

Horitzó 2050

El text elaborat pel grup de treball de l'ONU és molt extens i amb moltes conclusions, com ara que el consum global de carbó ha d'haver-se reduït un 95% a mitjans de segle respecte del 2019, el de petroli un 60% i el de gas un 45% per arribar a la meta que la temperatura mitjana global no pugi més d'1,5 graus centígrads. L'informe publicat aquest dilluns està centrat en les mesures de mitigació de l'escalfament global i conclou que les emissions es poden reduir a la meitat l'any 2030 si hi ha canvis en el sector energètic, entre d'altres.

En l'escenari més optimista, on no s'arriba a superar el límit d'1,5 °C (o se supera de manera momentània a mitjans de segle per baixar del llindar després), "gairebé tota l'electricitat prové de fonts que no emeten carboni o amb baixes emissions". Un 87% de la reducció d'emissions de diòxid de carboni i altres gasos causants de l'escalfament global pot assolir-se amb una optimització del sector energètic i industrial i el 13% restant amb canvis en el sector agropecuari. L'informe també subratlla que aconseguir la neutralitat de carboni és "complicat, però possible" si es dona suport a nous processos de producció que facin servir energies alternatives com l'hidrogen.

Recomanacions de l'IPCC

"Adoptar les polítiques, infraestructures i tecnologies adients per permetre que canviï el nostre comportament i el nostre estil de vida pot assolir una reducció d'entre el 40% i el 70% en els gasos d'efecte hivernacle cap al 2050", ha assegurat el copresident del grup de treball que ha elaborat el document, Priyadarshi Shukla. El text ressalta que les àrees urbanes tenen un paper vital a l'hora de reduir emissions, "creant ciutats més compactes i per caminar", desenvolupant transports públics electrificats i millorant la capacitat d'absorció de les emissions amb zones verdes. Així mateix, les emissions globals dels transports han de reduir-se un 59% el 2050 respecte dels nivells actuals.

La inversió en transport públic urbà i interurbà, alhora que polítiques per estimular el seu ús com podria ser la baixada de preus, són eines per arribar a aquests objectius. L'IPCC també recomana estimular el teletreball, la digitalització i la mobilitat intel·ligent per avançar en la mateixa direcció. Se subratlla que els vehicles elèctrics estan reduint el seu cost i el seu consum està augmentant, però indica que això ha d'anar acompanyat "d'inversió continuada en infraestructura que els doni suport". Expressa, finalment, una "creixent preocupació" per l'explotació d'alguns dels minerals crítics que es necessiten per a les bateries que mouen aquests vehicles, com és el cas del liti.