El Departament de Territori ha licitat les obres de construcció d'un heliport destinat als vols nocturns d'emergències al costat de les instal·lacions de l'aeroport d'Andorra - La Seu d'Urgell (Alt Urgell).

Segons Territori, la decisió respon a la "falta de solució" per a aquest tipus d'emergències sanitàries i forestals i es presenta com una "estratègia operativa que comportarà l'optimització dels recursos necessaris".

Amb aquesta nova infraestructura, durant el dia la pista de l'aeroport canalitzarà totes les operacions, mantenint el nou heliport inoperatiu i tancat, mentre que, a la nit, es tancarà l'aeroport i s'activarà l'heliport.

La flota d'helicòpters que operarà habitualment al nou heliport serà la que utilitzin els Serveis d'Emergències Sanitàries (SEM), encara que també podrien operar alguns altres serveis estatals o andorrans.

L'aeroport actual permet l'operació d'aeronaus entre la sortida i la posta del sol amb procediments visuals i, per tant, tan sols és d'ús diürn.

"Interès estratègic"

El nou heliport ha estat escollit per les administracions catalanes i andorranes com d'"interès estratègic", amb la missió de donar servei a emergències nocturnes, complementant així, la funcionalitat de la infraestructura actual.

Així doncs, a partir de la segona quinzena de maig, l'aeroport tindrà la base permanent del Grup d'Actuacions Especials (GRAE), "garantint una unitat de rescat" a l'Alt Pirineu.

Així i tot, se seguirà mantenint la base de Tírvia (Pallars Sobirà), per millorar la cobertura territorial en els dies amb més afluència de persones a la muntanya.

El cost de les obres del nou heliport s'estima en 155.000 euros, i el temps calculat per acabar l'obra des del moment en el qual es licita és de 3 mesos i mig, per la qual cosa estarà acabada a final d'estiu.

 

Foto principal: La pista de l'aeroport Andorra - La Seu / ACN