El Consell de Ministres ha tret l'avantprojecte de reforma de la llei antitabac, que estableix l'equiparació de les noves categories, com ara el vapeig o el tabac escalfat al tabac tradicional. A més, es proposa regular tant la venda com el consum d'aquests productes als menors d'edat. Entre les mesures més controvertides, s'inclou la possibilitat de multar els pares si els seus fills consumeixen aquests productes, en comptes de prioritzar-ne d'altres com ara un control més estricte sobre la venda a menors en establiments especialitzats o l'impuls de campanyes de conscienciació adreçades a evitar el consum en la població juvenil.

No obstant això, la nova normativa encara ha de ser aprovada a les Corts, cosa que no està assegurada. Precisament, és mitjançant un reial decret que el Ministeri de Sanitat vol incloure una altra mesura que no ha pogut incorporar d'entrada a l'avantprojecte a causa de la forta oposició del sector i un informe contrari de la Comissió Nacional del Mercat de la Competència: la prohibició de sabors en el vapeig i a les bosses de nicotina i la limitació a les bosses de nicotina de 0,99 mg/bossa. Sobre aquest punt, crida l'atenció el fet que el ministre d'Afers Exteriors de Suècia (primer país lliure de fum del món), Benjamin Dousa, ha enviat una carta al govern espanyol i francès instant-los a replantejar les prohibicions sobre les bosses de nicotina i alertant que aquestes mesures violen els principis del mercat únic de la Unió Europea. D'una banda, França proposa il·legalitzar la fabricació, la importació, la venda i fins i tot la possessió personal i, de l'altra, Espanya vol limitar el contingut de nicotina d'aquestes bossetes a nivells mínims (màxim de 0,99 mg per unitat, davant del màxim de 20 mg a la resta de la UE).

Ni tabac ni vapers a les terrasses de bars i restaurants

La reforma de la llei antitabac inclou una mesura que ha aixecat molta polseguera: prohibir fumar, vapejar i consumir tabac escalfat a les terrasses de bars i restaurants. Es tracta d'una norma que ha fet bullir l'olla a les xarxes socials i que ha indignat el sector de la restauració. Hostelería de España, el Gremi de Restauració de Barcelona, Foment del Treball, Pimec i Barcelona Oberta ja s'han unit per reclamar que s'aturi la tramitació de la norma perquè “no és un problema de la societat, sinó una tàctica de la ministra de Sanitat", a qui acusen d'usar la llei com a “cortina de fum”.

Per al col·lectiu de la restauració, és una “mesura desproporcionada” que es podria solucionar amb altres alternatives, com ara més separació entre taules a les terrasses o distingir zones de les terrasses per a fumadors. Tot i que insisteixen que “no hi ha cap problema” i que aquest ha estat creat per la ministra, raó per la qual exigeixen que el Ministeri “s’ocupi del que és important i deixin de crear problemes on no n’hi ha”.

La nova llei antitabac equipara el vaper amb el cigarret

Si finalment el projecte de llei veu la llum, quedaran regulats els vapers i els dispositius per a tabac escalfat, que no comptaven amb una normativa específica. Però, alhora, serien equiparats en termes legals al cigarret convencional. Així, comptarien amb les mateixes prohibicions que el cigarret de tota la vida. Els que no se salvarien de res són els vapers d'un sol ús, ja que la seva venda quedaria totalment prohibida.

Sanitat està tramitant un Reial Decret per prohibir els aromes dels vapers

Al mateix temps, Sanitat està tramitant un altre Reial Decret per il·legalitzar la venda d'aromes de vaper i de les bosses de nicotina, però fer-ho via Reial Decret presenta dos problemes. El primer és que el Projecte de Reial decret vulnera el principi constitucional de reserva, ja que introdueix restriccions a la llibertat d'empresa sense la base legal necessària. La Llei 28/2005, que regula els productes de tabac, limita el seu abast exclusivament als productes que contenen tabac, i en queden fora de la definició els cigarrets electrònics, les bosses de nicotina i els productes d'herbes escalfades, tal com estableix l'article 2. I el segon és que no es pot aprovar un Reial decret que reguli productes no contemplats en la llei. La via correcta seria, en primer lloc, l'aprovació d'una norma amb rang de llei que atorgui l'habilitació necessària i, posteriorment, el desenvolupament reglamentari que implementi les seves disposicions.

Més enllà dels problemes legals que presenta la forma en què es vol tirar endavant la mesura, Diego Vizcaíno, soci director de la consultora Analistes Financers Internacionals (AFI), ens explica l'informe que han realitzat sobre les conseqüències econòmiques que tindria a Catalunya aquesta eventual prohibició.

Gràcies, sobretot als aromes, el vaper s'ha convertit en una eina molt útil per a les persones que volen deixar el cigarret tradicional

És important tenir clar que, si bé el del vapeig és un sector nou a Catalunya, ja dona feina de manera directa, indirecta i induïda a 4.600 treballadors a tota Espanya. De fet, la regió catalana concentra el 80% del VAB (Valor Afegit Brut) industrial del sector. També convé tenir present que els vapers són usats majoritàriament per fumadors o exfumadors com a eina per deixar el cigarret tradicional o reduir el consum de tabac.


Les conseqüències de prohibir els aromes de vaper

Aquestes són les principals conseqüències de prohibir els aromes de vaper presentades a l'informe de l'AFI, titulat 'Avaluació de l'impacte econòmic de la prohibició d'additius aromàtics al sector del vapeig des de la perspectiva de la bona regulació':

  • L'evidència empírica apunta de manera majoritària que una prohibició dels aromes podria incrementar la prevalença de tabac entre els usuaris joves.
     
  • L'evidència en països amb prohibicions similars assenyala un possible increment del mercat negre.
     
  • Només al sector industrial de Catalunya, aquesta política posa en risc 54 milions de VAB i 330 llocs de treball equivalents a jornada completa.
     
  • Aquesta política tindria un efecte diferencial i molt més intens sobre Catalunya, en concentrar el 80% del VAB industrial del sector.
     
  • Aquest efecte negatiu podria créixer a llarg termini, representant un impacte equivalent a 8.000 llocs de treball el 2030.

Què es pot fer en lloc de prohibir els aromes?

Aquestes són les mesures alternatives a la prohibició dels aromes que es proposen en l'esmentat informe:

  • Regular els punts de venda a través d'un sistema de llicències. Limitar la venda a estancs i a botigues que compleixin requisits d'accés i control de venda és una mesura que pondera adequadament l'objectiu de reduir l'accessibilitat a menors d'edat amb no restringir de manera desproporcionada l'activitat.
     
  • Reduir l'atractiu d'aquests productes per als menors d'edat, emprant diversos instruments, com l'eliminació de certes referències, envasos i dispositius.
     
  • Dur a terme campanyes de conscienciació dels menors d'edat.

Més enllà de la prohibició: una mirada integral al futur del vapeig

Després d'escoltar la presentació de Vizcaíno, queda clar que la prohibició dels aromes de vaper, lluny de ser una qüestió sanitària, impacta de ple en àmbits clau com la salut pública, la llibertat individual, el teixit empresarial i l'economia local. A més, queda evidenciada la necessitat d'una regulació més equilibrada, basada en l'evidència científica i que tingui en compte tant els riscos com els beneficis potencials del vapeig davant del tabac tradicional.

Cada cop s'alcen més veus a favor d'una regulació antitabac que no posi al mateix sac cigarrets i vapers

En un moment en què el govern espanyol es planteja endurir la seva legislació antitabac, és més important que mai obrir espais de diàleg com aquest, on s'escoltin totes les perspectives i es construeixi una política pública més informada, justa i eficaç. Perquè quan es tracta de salut, però també de drets i d'oportunitats, val la pena preguntar-se: estem prenent les decisions correctes?