La Guàrdia Civil ha escorcollat aquest dimarts la seu de la societat Equacat, participada per la Generalitat i que gestiona el Canal Olímpic de Castelldefels, per ordre del jutge que investiga una trama de desviació de subvencions públiques a fundacions afins a CDC.
L'operació d'entrada i registre ha estat ordenada pel titular del jutjat d'instrucció número 1 de Barcelona, Joaquín Aguirre, en el marc d'una causa que s'investiguen els delictes de frau en adjudicacions, prevaricació, tràfic d'influències, malversació i blanqueig de cabals, i en principi no estan previstes detencions.
Les noves diligències deriven d'una investigació sobre presumpta desviació de subvencions públiques a fundacions properes a l'extinta CDC a través del Consell Català de l'Esport, el president del qual, Gerard Figueras, va ser detingut el mes de novembre passat amb altres càrrecs del PDeCat.
Concretament, el jutge investiga si la societat Equacat, participada per la Generalitat, va cobrar per duplicat fons del govern català i subvencions de la Diputació de Barcelona per a unes obres d'adequació del Canal Olímpic, la qual cosa hauria permès desviar part de l'ajuda pública a altres finalitats, segons ha avançat El Periódico de Catalunya.
No es preveuen detencions
Per aquest motiu, els agents de la Guàrdia Civil han registrat les oficines d'Equacat a la recerca dels expedients relacionats amb les subvencions rebudes per a les obres del Canal Olímpic i la justificació de les mateixes.
Els indicis de frau en la desviació d'aquestes subvencions deriven de la documentació analitzada en la investigació que el jutge va iniciar sobre una trama per a l'adjudicació irregular de subvencions per a cooperació internacional per part de la Diputació de Barcelona, entre els anys 2011 i 2015, durant la primera etapa de CiU al capdavant de la corporació.
Per això, el magistrat va ordenar el maig de 2018 una operació en la qual la Policia Nacional va detenir 30 persones -entre elles l'expresident de la Diputació de Barcelona Francesc Esteve- i va practicar una vintena de registres en diferents entitats i empreses vinculades a les subvencions fraudulentes.
El gener de 2019, el jutge va encarregar les investigacions a la Guàrdia Civil, la qual cosa va donar peu a una segona operació, el mes de novembre passat, centrada en la presumpta concessió fraudulenta de subvencions públiques de la Secretaria General de l'Esport a fundacions controlades per CDC.
Entre altres finalitats, el magistrat indaga si la trama va desviar diners públics per costejar actes vinculats amb el 'procés' i fins i tot les despeses de l'expresident català Carles Puigdemont a Waterloo (Bèlgica).