Es multipliquen les crides per provocar el caos en diversos punts de Catalunya: "De negre i amb màscares"

Aquest dimecres a Tarragona, a les cinc de la tarda. Demà, dijous, a Vic, Lleida i Terrassa. Dissabte a Barcelona. I la setmana que ve a Reus. Les darreres hores s'han difós per grups de Telegram i Instagram, i després s'han amplificat en perfils de xarxes socials com TikTok, crides sota l'aparença de Blocus en diverses ciutats de Catalunya. Cartells fets amb IA, amb la mateixa estètica que la dels cartells que es van fer córrer dissabte passat per Barcelona i que també seguien el mateix disseny gràfic que els de protestes a altres països d'Europa, que convoquen joves a protestar, sense un lema gaire clar, de manera genèrica, contra el sistema i per aconseguir millores. Rere d'aquestes crides, ara per ara, més enllà d'aquest denominador comú de Blocus, que no té cap manifest ni persones visibles, els Mossos encara no saben qui o què hi ha.

S'han dissenyat dispositius policials per prevenir incidents i la policia catalana vol evitar que una concentració d'aquestes, com la de Barcelona de la setmana passada, acabi de nou amb greus incidents, tot i que, ara per ara, la credibilitat que donen els especialistes en Informació dels Mossos a les noves convocatòries, com la d'aquesta tarda a Tarragona, és baixa. Tot i això, diversos comerciants de la capital del Tarragonès han posat proteccions als aparadors, després de rebre l'avís per part dels Mossos. La policia, però, insisteix que les darreres convocatòries, fetes com a mirall de l'acció vandàlica de dissabte a Barcelona, amb crides a Girona o Granollers, van punxar o van ser una operació de distracció i que no s'hi va presentar ningú. A més de la convocatòria per aquest dimecres a Tarragona, també s'han fet convocatòries, amb el mateix modus operandi —cartells anònims que corren per WhatsApp i grups acabats de crear a TikTok o Instagram—, al Vendrell, divendres, o la setmana que ve a Reus. Aquest dijous, també a Vic. I en altres punts de Catalunya, on els cartells, ràpidament reproduïts, copiats i modificats amb IA, mantenint el mateix estil, es multipliquen.

Convocatories fantasma en diversos punts del país

La Comissaria General d'Informació dels Mossos, que ha assumit la investigació per aclarir, en el cas de Barcelona, com es va gestar aquella nit de caos i qui, si hi va haver algú que ho fes de manera organitzada, va induir els joves, la majoria magrebins, subsaharians i d'Amèrica del Sud, però amb DNI espanyol, per tant, immigrants de segona generació, a sortir al carrer a saquejar i fer pillatge, és qui també monitoritza totes aquestes concentracions per poder traslladar als equips operatius la dimensió dels dispositius per fer-hi front. Aquesta setmana se n'han detectat dues a Barcelona, a la zona de Sants, que no van reeixir.

Els analistes de la policia segueixen resseguint les noves cites i també com es va organitzar la primera, i han detectat que alguns dels cartells que s'han difós contenen paraules que es fan servir en l'espanyol sud-americà, tot i que això, ara per ara, no confirma que es tracti de cartells fets a l'estranger. Entre els detinguts hi ha diverses persones amb origen en països de Sud-amèrica i, en el cartell de Reus, fins i tot, s'hi inclouen banderes de diversos països, sobretot d'aquella zona, a més de la bandera del Marroc i la bandera espanyola, asseguren fonts de la intel·ligència dels Mossos a ElNacional.cat.

Els mateixos investigadors dels Mossos no descarten que l'atac de dissabte passat fos instigat a les xarxes per persones que buscaven generar un estat d'opinió, però ara per ara no hi ha cap argument que faci pensar en una ingerència estrangera, tot i que la policia ha demanat al jutjat que ha assumit la investigació poder analitzar els perfils de TikTok que van fer les crides en un primer moment, traslladant després els joves a canals de Telegram, per esbrinar qui hi pot haver darrere. I sobre les noves cites, que, ara per ara, no tenen capacitat de convocar gaire gent, els Mossos creuen també que tot plegat pot formar part d'iniciatives individuals de persones que, per contagi o imitació, vulguin també replicar els cartells, per provar de convocar o simplement generar alarma. A Granollers, per exemple, l'endemà dels fets de Barcelona, quan Catalunya encara estava en xoc, els Mossos van blindar completament el centre de la ciutat amb un centenar de policies per evitar incidents. No és el primer cop que es detecten moviments d'aquest tipus, per generar alarma i provocar desplegaments policials, per pura diversió. Cal recordar que les persones cridades a participar en els incidents de Barcelona i els milers que després han anat seguint el moviment Blocus per les xarxes són gent molt jove.

Dispositiu important dels Mossos per dissabte

La cita de dissabte a la tarda a Barcelona és la que sembla, ara per ara, que preocupa més la policia. La trobada, que ja ha estat anunciada en diversos canals que controlen, suposadament, des de Blocus, coincideix amb la celebració de la festa de la Castanyada —o Halloween, si ho volen— i també, a les nou del vespre, amb un partit del FC Barcelona, contra l'Alabès, que també requereix presència d'ordre públic. Els Mossos han detectat les darreres hores diversos canals de Telegram, com el de Blocus 2 Bcn, que ahir va publicar instruccions, tot i que amb eufemismes, sobre com procedir el dissabte al vespre. El grup havia aplegat ja més de 2.500 persones i a primera hora de la tarda va ser clausurat pel mateix Telegram arran de les peticions que havien fet els Mossos al CITCO. També van fer caure altres grups mirall, anomenats Blocus Bcn 2, Blocus BCN i Blocus reserva.

En aquests grups s'assegurava que dissabte calia anar vestits de negre i amb màscares de Halloween per complicar la feina a la policia i s'apuntava que era una manera de protestar veient que no quedaven altres recursos de manifestació, i de fer-ho per la salut i l'habitatge, tot i que en cap moment, com també havia passat dissabte passat, es feia cap reivindicació concreta o clara en aquests dos aspectes. En els grups intervinguts, que ara estan sent analitzats per la policia, es feien servir eufemismes per dir on s'atacaria i com s'organitzarien a través de grups privats que mirarien bé qui hi entrava. La policia dona, ara per ara, credibilitat a l'acció que preparen per dissabte i es desplegarà un important dispositiu policial, com va avançar dilluns ElNacional.cat, amb una combinació d'agents d'ordre públic i d'agents de paisà per dissuadir els esvalotadors i poder arrestar els vàndals si tornen a intentar incendiar el centre de Barcelona.