A 1.000 metres d'altura pots gravar una matrícula i veure si algú parla pel mòbil. Es veu nítidament i sense problemes des de l'helicòpter del Servei Català de Trànsit. És un helicòpter amb un pilot i dos mossos que van a la cacera d'infractors al volant. La càmera capta les imatges i prenen nota de les matrícules per tramitar les sancions. Ara ho fan manualment, però al juliol ja tindran a punt el radar que dispararà multes directament des de l'aire. Ara mateix està a Madrid. Estan homologant la càmera perquè pugui multar directament des de l'aire els excessos de velocitat. Ho podrà fer sense Mossos dins l'helicòpter. Només el pilot podrà activar el dispositiu i la càmera farà el seguiment dels cotxes tota sola. 

A la cacera de l'infractor

Ens enlairem a les 8:09 del matí, des de l'heliport del Servei Català del Trànsit al Port de Barcelona. Anem cap a la B-23 i comencem a buscar motos que fan ziga-zaga i avançaments no permesos. És l'operació Slalom. La càmera que tot ho veu va distingint els motoristes i alerta el control que hi ha a terra. Es fa un seguiment per aire, es capta l'infractor, es fa una descripció del vestuari i la moto i el control de terra l'atura. L'operació acaba amb quatre multes. Totes a la retenció de la B-23, a l'entrada de Barcelona, per l'Hospitalet de Llobregat.

Enfilem l'autopista AP-7 i tirem cap a Vilafranca. Trobem fins a tres conductors manipulant el mòbil. Un parla i acaba la conversa just quan som a sobre seu gravant-lo. Es veu perfectament. Un altre va completament distret, amb el cap girat al mòbil que porta a la mà dreta. "Està escrivint alguna cosa", diu el mosso que controla la càmera.

Són quarts de nou del matí i hi ha alguns camions per l'autopista. Els camioners són més de parlar per telèfon i els conductors de cotxes, més de Whatsapp, segons els Mossos que els observen cada dia des de l'aire. "Ens veuen, eh. Molts miren cap a dalt i ens assenyalen", diu l'agent sense treure la mirada de la pantalla. El mosso n'ha vist de tots colors. Poques coses el sorprenen, però algunes li queden gravades a la memòria: "Recordo una gravació d'una conducció temerària. Un BMW per la N-340, anant de dreta a esquerra i contra direcció". També explica que a més de 1.000 metres d'altura, quan veu l'accident d'una moto, sap que és greu perquè "quan la moto cau a terra, la carrosseria és el cos del motorista".

L'helicòpter segueix el curs de l'autopista AP-7 i torna a Barcelona per la N-340. Envia les imatges instantàniament per 4G al Civicat, la sala de control del Servei Català de Trànsit des d'on es tramitaran totes les multes. Aterrem a dos quarts de deu del matí. Una hora i mitja, sis multes.

Distraccions i velocitat, letals

De cara a aquest estiu es preparen més vols sancionadors i més controls des de l'aire centrats específicament en distraccions i excessos de velocitat. Les dades del 2015 del Servei Català de Trànsit delaten un relaxament dels conductors. Hi ha més accidents i amb més morts. I les causes són clares: distraccions i velocitat. Entre les distraccions, el mòbil n'és el principal culpable. I des de fa 3 anys, coincidint amb la plena implantació del whatsapp, s'ha notat un increment d'accidents a causa de la manipulació dels mòbils intel·ligents. Un 31% dels morts i ferits greus a les carreteres ha estat a causa d'aquestes distraccions. En total, els morts a les carreteres han pujat un 13'5% l'últim any. N'hi ha hagut 261. 

L'ofensiva de Trànsit per combatre la situació, a part de les campanyes de sensibilització, passa pels radars. El de l'helicòpter és un dels 9 radars mòbils nous que es posaran en funcionament aquest any. A més se n'instal·laran 19 més per trams. 10 estaran operatius ja aquest estiu i 9 més a finals d'any. Actualment hi ha 187 radars fixos a les carreteres de tot Catalunya.