El Servei Català de Trànsit preveu instal·lar 29 radars més a les carreteres catalanes. Són l'ofensiva contra l'increment dels accidents. Els morts a les carreteres han pujat un 13'5% l'últim any. N'hi hagut 261. La principal causa són les distraccions, entre les quals hi ha l'ús del mòbil al volant. Un 31% dels morts i ferits greus a les carreteres ha estat a causa d'aquestes distraccions.

Entre les 10 mesures que es volen aplicar hi ha el control des de l'helicòpter de trànsit dels conductors que manipulin el mòbil mentre condueixen. I és que segons el conseller d'Interior, Jordi Jané, "preocupa l’ús del mòbil al volant, ja que continua sent la primera causa de mort". "Hi volem posar remei”, ha afegit. Segons el departament d'Interior hi hagut un relaxament dels conductors, més ús dels telèfons intel·ligents, més velocitat i més consum de drogues i alcohol. I per aquest motiu el conseller es mostra inflexible: “ara més que mai no abaixarem la guàrdia sinó que la incrementarem”.

Més radars

L'ofensiva de Trànsit passa pels radars. La policia en tindrà més. Fins i tot a l'helicòpter. L'helicòpter de trànsit compta amb una càmera potent de llarga distància que permetrà visualitzar els conductors que envien missatges o parlen pel mòbil i els que no porten cordat el cinturó de seguretat. L'helicòpter disposa d'un radar incorporat que multarà directament. “L’helicòpter captarà els conductors que parlin, escriguin en el mòbil o no portin el cinturó de seguretat. Els veurem i els denunciarem. Els controlarem per terra i aire. En qualsevol moment sabrem qui utilitza el mòbil i serà denunciat i sancionat”, ha dit el conseller Jané durant la presentació de les mesures aquest dimecres.

A més, hi haurà 9 radars mòbils i 19 més per trams. 10 s'instal·laran aquest estiu i 9 més a finals d'any. Actualment hi ha 187 radars fixos a les carreteres de tot Catalunya, dels quals 11 són de tram. Es realitzaran també més controls de drogues i alcohol, formació específica per a motoristes, i fins a 14 campanyes de sensibilització.

Per evitar els xocs de cara se separaran els sentits de circulació, com per exemple a la C-55, o desviaments de camions en aquelles vies d'alta sinistralitat com la N-340. Les carreteres amb més accidents mortals són la N-340, amb 19 morts durant el 2015; la C-31, amb 10, i l'Ap-7 i la N-II, amb 8.

Més pressió a Tarragona i Lleida

Per a aquestes dues demarcacions, hi haurà campanyes específiques i més controls. A Tarragona els accidents mortals han pujat un 60% respecte el 2014. A Lleida l'increment és del 23'93%.

Menys crisi, més embussos

Segons el Servei Català de Trànsit, la recuperació econòmica ha suposat un increment de la mobilitat a la xarxa viària catalana. El 2015 hi va haver un 38% més de retencions que el 2014. Es confirma un creixement de la mobilitat respecte el 2013, que ha crescut un 3% durant dos anys consecutius.