La manifestació convocada per la Crida LGTBI ha convocat a unes 10.000 persones aquest dissabte, segons la mateixa organització. La Guàrdia Urbana ha xifrat la participació en la protesta en unes 3.000 persones. La marxa reivindicativa ha recorregut 1,5 quilòmetres pel centre de Barcelona, entre les places Universitat i Sant Jaume, amb el lema: "Davant l'emergència, més dissidència". Entre crits de "l'orgull no és un negoci" o "no és una festa, és una protesta", els manifestants han reivindicat la lluita del col·lectiu, la lluita feminista i el boicot a Israel, entre d'altres.
Durant la 49a Diada per l'alliberament sexual i de gènere a Barcelona, milers de persones han sortit als carrers de la ciutat per reclamar la protecció dels drets a les persones LGTBIQ+ a Catalunya, i a la resta del món. Les associacions organitzadores, entre les quals hi ha la Crida LGBTI, el Front d'Alliberament Gai de Catalunya, Arran o el SEPC, han liderat la marxa.
Ángel Camacho, membre de la Crida LGTBI, ha defensat que el col·lectiu ha de "seguir reivindicant" perquè continua "patint discriminació i agressions". En la manifestació s'ha cridat contra l'auge de l'extrema dreta i s'ha reivindicat que no es retrocedeixi en drets i un "sostre digne" per a tothom. Entre les demandes dels col·lectius que han convocat la manifestació hi ha la "prohibició efectiva de les teràpies de conversió", serveis d'atenció integrals completament públics i "treure del calaix" la llei trans catalana.
Enarborant banderes LGTBIQ+, palestines i estelades, la manifestació ha arribat a la plaça Sant Jaume, on s'ha llegit el manifest. Les entitats organitzadores apunten que la violència contra el col·lectiu LGTBIQ+ "no és una cosa nova", però remarquen que els discursos d'extrema dreta "s'aixequen cada vegada més" i volen "silenciar-lo".
Alerta d'una onada reaccionària
Al manifest, les entitats organitzadores alerten d'una "onada reaccionària que recorre els Països Catalans, Europa i el món" i avisen que es tracta d'una internacional que vol el col·lectiu "exterminat i enterrat". "Ens volen arrabassar drets aconseguits durant dècades de lluita perquè fem trontollar els seus privilegis, perquè plantem cara a les injustícies, perquè volem construir un món millor", indica el manifest. Consideren que l'auge de l'extrema dreta i el feixisme és "la resposta dels poderosos" a les lluites socials i una "eina del capital per mantenir l'ordre establert".
Entre les "emergències" que denuncia la manifestació també hi ha la laboral, la de l'habitatge, la sanitària i l'ecològica i, per tal de fer-hi front, defensa "unir forces amb la resta de lluites i moviments socials per desbordar els marcs i els límits imposats". El mateix text també clama contra la "pseoudoesquerra rància i un pretès feminisme transexcloent, que fan el joc a l'extrema dreta comprant els seus postulats".
El text signat pels convocants repassa la història de la lluita del col·lectiu LGTBIQ+, i apunta a la commemoració enguany del 50è aniversari de la fundació del Front d'Alliberament Gai de Catalunya. El FAGC es va crear en la clandestinitat el 1975 i va convocar, el 26 de juny de 1977, la primera manifestació per l'alliberament LGTBI a l'estat espanyol. El manifest tanca amb una crida a les dissidències sexuals i de gènere a unir les seves forces "contra el feixisme, l’odi i l’estigma".
A banda d'entitats LGTBIQ+, també s'hi han adherit d'altres com la PAH, el Sindicat de Llogateres, l'Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic, diverses colles castelleres, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, la CUP, USTEC, Escoltes Catalans i la Comunitat Palestina de Catalunya, entre d'altres.