La monja brasilera Inah Canabarro Lucas, la persona més longeva del món des de gener d'enguany, ha mort als 116 anys, segons ha anunciat la Congregació de les Germanes Teresianes amb els qui residia a la ciutat de Porto Alegre. Nascuda el 8 de juny de 1908, Canabarro va ser reconeguda com la persona més gran del món després de la mort al gener de la japonesa Tomiko Itooka, que també va morir als 116 anys per causes naturals. "En el dia d'avui, que la resurrecció abraci a la Germana Inah Canabarro, donem gràcies pel lliurament i dedicació, demanem que el Senyor, Pare de bondat, la rebi i l'aculli en el seu infinit amor", ha apuntat en una nota la Congregació de les Germanes Teresianes del Brasil.

Inah va ser una monja benedictina que va dedicar gran part de la seva vida al servei de la comunitat. Al llarg dels anys, es va guanyar l'afecte i el respecte dels qui l'envoltaven, convertint-se en un referent en la seva localitat. El seu llegat no només es limita a la seva longevitat, sinó també al seu compromís amb l'educació i el benestar social. 

 

Benedicció del papa Francesc

Inah Canabarro Lucas va néixer a la ciutat de Sant Francesc d'Assís, en l'estat de Rio Gran do Sul (sud), i tot i que, el seu obituari marcava el seu naixement el 27 de maig de 1908, segons va matisar el director de GRG, Robert Young, "la seva data de naixement documentada segons els registres és 8 de juny de 1908". Des de la seva infància, la seva salut semblava fràgil, la qual cosa va portar a molts a dubtar de la seva supervivència. Tanmateix, la seva fe i determinació la van portar a superar les adversitats. Als 16 anys va iniciar el seu camí religiós en una escola de les teresianes en Santana do Livramento, a la frontera amb l'Uruguai, abans de viure breument a Montevideo.

Amb 26 anys va ser ordenada monja i va tenir una llarga carrera de servei religiós com a professora i secretària. Sempre ha atribuït a Déu la seva longevitat: "Ell és el secret de la vida. És el secret de tot" i va afegir que el secret "era resar tots els dies per totes les persones del món. Amb gairebé 110 anys, el 2018 va rebre la benedicció apostòlica del papa Francesc. La germana Inah és la segona monja més longeva de la història després de la francesa Lucile Randon, que va viure fins als 118 anys.

Una de les coses que més destacava de la germana Inah era la seva passió pel futbol, en especial, pel Sport Club Internacional de Porto Alegre, que va ser una constant a la seva vida. Cada any, el club celebra el seu aniversari, decorant la seva habitació amb els colors vermell i blanc de l'equip. “Inter és l'equip del poble, no importa si ets ric o pobre”, va expressar la germana en un vídeo amb motiu del seu 116è aniversari.

Nova persona més longeva del món

Amb la mort de la monja brasilera, Ethel Caterham, del Regne Unit, hereta el títol de la persona més longeva del món. Caterham amb 115 anys és ara qui porta aquest reconeixement, que ha estat objecte d'interès mundial. Caterham es va convertir en la tercera britànica a aconseguir els 115 anys, una fita que no es repetia des de 1999, quan el va aconseguir Annie Jennings. La longevitat d'aquestes dones posa de manifest els avanços en la medicina, la nutrició i la cura de la salut, així com els canvis en els estils de vida que han permès a moltes persones aconseguir edats avançades.