El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ha presentat aquest dilluns en seu judicial a Osca la petició d'incident d'execució mitjançant un escrit en el qual subratlla la seva "incapacitat tècnica" de dur a terme el trasllat de les obres de Sixena en el termini establert per la llei. En l'escrit, com va anunciar després de la reunió del patronat de la setmana passada, el museu català també assenyala "la impossibilitat de realitzar el trasllat de les pintures murals per restituir la Sala Capitular del Monestir de Sixena sense posar-les en risc", segons informa el mateix MNAC en un comunicat. A finals de maig el Tribunal Suprem va ratificar la sentència dictada per l'Audiència d'Osca el 2020 en què es condemnava el museu a restituir les pintures murals, un litigi que es va iniciar el 2014 amb la demanda interposada pel govern d'Aragó.
Pel que fa a les Pintures profanes, que també formen part d'aquest procediment, el MNAC assenyala que les seves característiques i estat de conservació són diferents des d'un punt de vista tècnic i que, per tant, es podrien considerar per separat. "No va patir les conseqüències de l'incendi, no requereixen un tractament previ de consolidació i totes elles estan sobre un suport rígid i pla", afegeixen. Per tant, els riscos per a la seva manipulació i trasllat són "inferiors" i el museu n'està estudiant la manera de reintegrar-los. En aquest sentit, el centre ha afirmat que els acords assolits el passat 16 de juny per part del patronat per donar compliment a la sentència judicial "s'estan desplegant amb total normalitat".
Sixena demanarà l'execució forçosa de la sentència
L'alcalde de Vilanova de Sixena (Osca), Jorge Español, no ha fet cas de l'avís del MNAC i ha advertit que sol·licitaran l'execució forçosa de la sentència en cas que el museu es negui a complir-la al·legant motius tècnics. En declaracions a EFE a mitjan mes de juny, l'advocat del consistori va titllar de "presa de pèl" l'argument dels experts del MNAC, que defensen que les obres no sobreviurien al trasllat, i va acusar el museu català d'haver impedit l'accés dels enviats del govern d'Aragó. En qualsevol cas, i davant la possibilitat que s'acceptés l'incident d'execució de la sentència que obliga el trasllat de les obres, l'advocat ja ha advertit que si les obres no es restitueixen, el MNAC haurà de fer front al pagament del seu valor econòmic actual, que, segons ha concretat, s'acostaria als mil milions d'euros.