El Ministeri de Transports i el Servei Català de Trànsit estan negociant quins trams de l’AP-7 passaran de 120 a 100 quilòmetres per hora, tal i com va avançar a mitjans del passat mes d'agost la ministra Raquel Sánchez. La reclamació d'aquesta reducció ve del Servei Català de Trànsit fa temps que apunta a una possible solució a les grans retencions a l'AP-7: reduir el límit de velocitat fins als 100 KM/hora. La proposta la va fer el mateix director, Ramon Lamiel, i el govern espanyol ha acceptat negociar-la. Trànsit i el ministeri es van reunir la setmana passada, segons ha avançat RAC1, per analitzar quins trams poden reduir la velocitat. La Generalitat va posar damunt la taula una petició de màxims, de deu trams, però el ministeri vol que en siguin menys per no confondre els conductors. 

En declaracions per RAC1, Lamiel indica que només cal concretar el nombre de trams i trobar un equilibri, però que la petició catalana no és exagerada ni confusa i és necessària. "Creiem que s'ha de fer", ha assegurat al mateix temps que ha admés que tampoc pretenen "convertir l'autopista en un trencaclosques". Per part del Servei Català de Trànsit hi ha pressa per posar en marxa la reducció de velocitat, que afectaria diferents trams de l'autopista de nord a sud. Segons l'emissora, també estan treballant en la concreció d’una desena d’enllaços nous a l’AP-7 i en la millora de connexions crítiques que propicien les retencions. Aquestes mesures arriben un any després de l’alliberament dels peatges.

L'alliberament de peatges

Fa un mes, la ministra de Transport va exposar que la situació de llargues cues de l'AP-7 era "esperable" després de la retirada dels peatges; no obstant això, ha deixat clar que no considera que s'hagin de reimplantar. Sánchez va aprofitar per recordar l'anunci d'inversions per valor de més de 1.000 milions d'euros per millorar els accessos de les autopistes i ampliar els seus carrils. Per la seva banda, el Servei Català de Trànsit estima que l’alliberament dels peatges ha permès reduir un 17,3% l'accidentalitat a Catalunya en un any. En el balanç del primer any de l’alliberament de peatges a la majoria d’autopistes catalanes (AP-7, AP-2, C-33 i C-32 Nord,) a través de l’anàlisi de les dades de sinistralitat, mobilitat i retencions, conclou que aquest nou escenari ha suposat “una millora general” de la seguretat viària al conjunt de la xarxa viària. En aquest sentit, la supressió de pagament ha evitat 2.240 víctimes, atès que des de l’1 de setembre de 2021 hi ha hagut 10.733 víctimes (morts, ferits greus i ferits lleus) i en el mateix període anterior analitzat, entre 1 de setembre de 2018 i el 30 d’agost de 2019, n’hi van haver 12.973.