Facebook i Instagram es queden a la Unió Europea. Fa uns dies la Meta va fer públic un informe davant de la Comissió de Seguretat i Intercanvis dels Estats Units, on es recollia que si les normatives de la Unió Europea sobre la protecció de dades dels europeus no canviaven, la companyia podria tancar Facebook i Instagram. Ara, però, l'empresa ha matisat que no pretén tancar aquestes xarxes socials a la UE, tot i que insisteix en el fet que les lleis europees malmeten el seu negoci. 

Meta, antic Facebook, és una empresa que té en cartera diverses xarxes socials, les més destacades són Facebook i Instagram. L'activitat que monetitza l'empresa mantenint aquestes aplicacions és a través dels usuaris que la fan servir. És a dir, els diners surten del mercadeig de les dades personals, les quals no estan regulades de la mateixa manera en tots els Estats. Als Estats Units no hi ha gairebé cap protecció sobre les dades dels usuaris, això vol dir que les empreses les poden explotar com vulguin. Això a Europa no va així, i la protecció de dades és per Meta un obstacle per la seva activitat. 

L'empresa de Mark Zuckerberg es troba que en el territori de la UE no pot fer el que vulgui amb les dades dels seus usuaris. Però que vol fer l'empresa exactament amb les dades? El principal problema és que pretén transferir les dades dels europeus als Estats Units per gestionar-les allà. Aquesta pràctica està restringida per la legislació europea. És d'aquest fet que es queixen en l'informe que ha destapat la polèmica, on insinua que es podria trobar en la necessitat d'abandonar la UE. Les insinuacions i les amenaces velades de l'empresa no han sorgit l'efecte esperat i Meta ha desmentit la seva intenció de marxar del continent, però ha aprofitat per exigir una legislació comuna global que els faciliti operar en diversos països sense haver d'adaptar-se. 

No és el primer cop que, la companyia es troba en aquesta situació, una sentència de l'any 2020 del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que prohibia justament la transferia de dades entre Europa i els EUA, va enfurismar la companyia Zuckerberg, que va contra atacar amenaçant de marxar de la Unió. En aquella ocasió, com en aquesta, l'amenaça no va servir per pressionar els organismes europeus i va quedar en paper mullat. 

Una normativa per tothom 

Mentre a Meta es duen les mans al cap davant d'una legislació que fa anys que limita la gestió de les dades dels usuaris europeus, altres multinacionals que es dediquen a la gestió de dades simplement han adaptat la seva activitat. No tenir centralitzat la gestió de dades pot tenir un cost logístic, ja que cal habilitar més d'un centre per treballar en aquestes en dos continents diferents, però empreses com Google o Amazon ja hi estan treballant. 

Si altres gegants tecnològics s'adapten amb menys laments a les regles de l'Executiu europeu, quin problema té Meta? Per a Max Schrems, jurista austríac, la resposta és clara: no volen complir les lleis. “El problema és que simplement no respecten la llei. Estic segur que si Meta se'n va altres, ocuparan ràpidament el seu espai amb un producte legal. Això sembla una amenaça ridícula llançada per una multinacional increïblement arrogant”, ha declarat a El País

Impassibilitat europea 

La insinuació de Meta d'abandonar per les limitacions en la gestió de les dades dels usuaris no ha alterat tants polítics com es podria esperar. En una trobada entre els ministres d'Economia alemany i francès, es va deixar veure com de poc seriosament es prenen l'amansa de Meta els líders europeus. Tant el ministre alemany com el francès, han comentat a la lleugera com sense Facebook i Instagram la vida dels europeus seria fins i tot millor. 

La impassibilitat de les institucions europees a la seva possible retirada del territori és un cop més als terribles dies que viu Meta darrerament. A principis de febrer la companyia va perdre més de 200.000 milions de dòlars en un sol dia a la borsa. Una patacada que arriba just després de l'empresa faci una rentada de cara coincidint amb el seu major escàndols, els papers de Facebook