El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts una mesura que posa punt final a una demanda històrica de Montcada i Reixac. El govern espanyol ha autoritzat la licitació de les obres que hauran de servir per soterrar les vies que travessen el nucli urbà d’aquest municipi del Vallès Occidental. Es tracta d’una “obra d’important dimensió”, segons ha afirmat la portaveu de la Moncloa, Isabel Rodríguez. De fet, ha concretat que es calcula que les obres s’allarguin durant uns sis anys. Es tracta, doncs, d’un projecte que acaba amb una “reivindicació històrica” que han fet els veïns i l’Ajuntament d’aquest municipi durant dècades. Segons Rodríguez, aquesta mesura lliga amb el “compromís en el pla de Rodalies” i amb la “preocupació pel territori” que té l’executiu de Pedro Sánchez. La licitació no només permet unes obres que soterraran les vies de l’R2, sinó també la construcció d’una nova estació de tren. La portaveu del govern espanyol també ha informat que es crearan quatre quilòmetres de túnel per on circularan els trens. 

Amb la llum verda del govern espanyol per tirar endavant un contracte que permeti soterrar les vies de l’R2 a Montcada i Reixac es posa punt final a una reclamació històrica. La importància de la petició es pot resumir amb una xifra molt negra: des de mitjans del segle XIX s’acumulen fins a 176 morts per atropellaments a les vies que travessen aquest municipi ubicat al nord-est de Barcelona. I no, no totes aquestes morts són voluntàries. Tot i que algunes morts han estat suïcidis, moltes persones hi han perdut la vida pel fet que els trens no circulin sota terra. Només cal que aquells que no coneguin el municipi facin una cerca ràpida a Google Maps i observin Montcada i Reixac des de l’aire en vista de satèl·lit per entendre com són de mortíferes aquestes vies. Es tracta d’un poble dividit per les vies del tren; una població marcada per la infraestructura ferroviària. Travessar les vies és una normalitat del dia a dia. 

No es tracta d’una modificació barata. Es calcula que les obres d’aquest projecte complex costaran uns 387 milions d’euros. Segons va afirmar fa uns dies la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, amb la licitació de les obres “es garanteix la permeabilitat total entre les dues zones del nucli urbà, dividides històricament per les vies; i construïm una nova estació més moderna”. “Eliminant la barrera física de l’R2 també eliminem l’impacte visual, així com el soroll de trens”, va afegir en un vídeo publicat al seu compte de Twitter la setmana passada. També va informar que els “canvis i modificacions” que ha viscut aquest pla han estat possible gràcies als suggeriments “de veïns i de l’Ajuntament”. De fet, ja fa quaranta anys que els veïns del municipi reclamen el soterrament de les seves vies.