Els nous combois de la línia de tren entre La Pobla de Segur i Lleida porten dos conductors, un de Ferrocarrils de Catalunya (FGC) i un altre de Renfe, situació insòlita que és a causa de què la Generalitat no té la llicència necessària per als 1,9 quilòmetres de la xarxa estatal per on transita en aquesta línia de 89 km.

El propi conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha lamentat aquesta situació, que ha descrit d'"incomprensible i sorprenent", ja que l'atribueix a la "burocràcia" del Govern central.

La qüestió és que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) necessita d'una llicència especial perquè els seus conductors operin en el tram d'interès general de l'Estat que gestiona el Ministeri de Foment i per on transiten -en 1,9 km- els nous combois d'última tecnologia que ha comprat a Suïssa la Generalitat de Catalunya per valor d'uns 9 milions d'euros.

Aquesta última llicència per als nous combois, que depèn de l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària del Ministeri de Foment, porta encallada fa alguns mesos, segons la Generalitat, pel que han hagut de pagar a Renfe perquè els proveeixi de conductors homologats per portar a terme els 1,9 quilòmetres de la xarxa estatal per on passa la línia La Pobla-Lleida, moment en el qual el conductor de FGC ha de deixar el comandament al conductor de Renfe.

Viatge inaugural

Tot a punt per l'estrena comercial d'aquest dilluns dels nous trens que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha comprat per a la línia que uneix Lleida i la Pobla de Segur, dos mesos més tard del previst inicialment (el 30 d'abril).

Aquest matí s'ha fet el viatge inaugural amb diverses autoritats encapçalades pel conseller de Territori, Josep Rull, que ha qualificat el retard d'"absurditat" i l'ha atribuït a una "expressió burocràtica incomprensible" de l'administració de l'Estat. Amb la posada en marxa dels nous combois, s'incrementaran les freqüències retallades el 2012 i s'escurçaran els temps de trajecte.

Els dos trens, que han costat 9 milions i mig d'euros, són de fabricació suïssa i amb aquesta excusa el govern espanyol els ha hagut d'homologar per circular pels prop de dos quilòmetres de la xarxa d'interès general a la ciutat de Lleida.

El conseller Rull ho considera propi d'"institucions que busquen problemes allà on no n'hi ha". El tren que ha fet el viatge inaugural ha sortit de Balaguer a dos quarts de deu i ha arribat a la Pobla de Segur a les 11 enmig d'una gran expectació dels veïns. Els alcaldes consideren aquesta data com una "dia històric" pel territori i asseguren que el nou servei millorarà la vida de la gent i també aportarà prosperitat.

Dos mesos tard

L'estrena es fa amb gairebé dos mesos de retard respecte a la primera data anunciada, el 30 d'abril, ja que aleshores els combois no disposaven encara de l'homologació estatal per circular pels 1,9 quilòmetres de vies de Lleida que pertanyen a la xarxa ferroviària d'interès general.

L'autorització no va arribar fins aquest dimarts 19 de juliol, després de múltiples crides del territori a no demorar més una inauguració molt esperada. I és que amb els nous trens gairebé es triplica l'oferta ferroviària que hi havia fins ara i el temps del trajecte entre Lleida i la Pobla es redueix en uns 15 minuts.

El nou servei suposa ampliar de 4 a 10 les freqüències actuals en dies feiners entre Lleida i Balaguer i passar d'1 a 4 en les comunicacions fins a la Pobla de Segur. A més, els horaris d'arribada a Lleida facilitaran la connexió amb els trens regionals de Renfe i la línia de l'AVE. Els nous horaris i tarifes es poden consultar a la pàgina web http://lleidalapobla.fgc.cat/

Demà dilluns s'estrenen per als viatgers les dues unitats que FGC va encarregar a l'empresa suïssa Stadler per 9,5 milions d'euros. Es van fabricar expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. El primer tren va arribar a Lleida a mitjans de gener -en un acte encapçalat pel president Carles Puigdemont- i el segon un mes després.

La línia de la Pobla es va traspassar a la Generalitat el 2005 però fins ara els trens que hi han circulat eren llogats a Renfe. Els nous combois fan aproximadament 50 metres de llarg i tenen capacitat per a 201 passatgers cadascun, la meitat (104) asseguts. Estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda i disposen d'espais per col·locar cotxes de nadons, bicicletes i cadires de rodes. Estan climatitzats i disposen de wifi i endolls. A més, els motors dièsel més eficients permetran reduir un 60% les emissions contaminants.