La Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda (DPC) ha imposat a Instagram una multa de 349 milions de lliures (405 milions d’euros al tipus de canvi actual) per haver violat la privacitat de menors d’edat. Segons l’òrgan regulador, l’empresa propietat de Meta (Facebook) hauria infringit la regulació europea sobre protecció de dades. Aquesta multa arriba després d’una investigació de dos anys. Ara Irlanda ha conclòs que l’App permet obrir perfils "empresarials" a joves d'entre 13 i 17 anys, una opció que permet visualitzar números de telèfon i adreces de correu electrònic dels usuaris.

Alhora, la inspecció irlandesa assenyala que els nous perfils creats per menors d'edat eren públics per defecte, en comptes de privats. La multa de la Comissió de Protecció de Dades d'Irlanda és la segona més elevada des que el reglament general de protecció de dades de la Unió Europea va entrar en vigor el 2018. La més alta és la que va imposar Luxemburg a Amazon l'any passat en considerar que el tractament de dades dels usuaris infringia la normativa europea, una sanció que va arribar als 746 milions d'euros.

Cal recordar, també, que és precisament a Irlanda on Instagram té la seva seu europea. Això és força habitual en empreses nord-americanes, perquè aquest país té un règim impositiu més baix que els altres països europeus. També cal explicar que en el darrer any Instagram ha anat afegint noves mesures de benestar i privacitat pels usuaris menors d’edat a la seva plataforma. Una de les mesures més recents és filtrar per defecte el contingut sensible als nous usuaris menors de 16 anys.

Fa uns dies ElNacional.cat conversava amb un expert en informàtica sobre l’exposició a la qual estan sotmeses les criatures per culpa d’algunes Apps infantils. Una de cada cinc aplicacions infantils podria recopilar dades de menors il·legalment. Així ho acredita l’estudi "Won’t Somebody Think of the Children?" Examining COPPA Compliance at Scale, que assegura que el 57% de les Apps infantils gratuïtes més populars dels Estats Units vulnera la privacitat dels més petits; i que el 19% de les aplicacions dissenyades per a nens analitzades durant l’estudi recopila identificadors o altra informació d’identificació personal a través de tercers sense ajustar-se als mecanismes de protecció exigits per la normativa.

“No té per què haver-hi una mala intenció al darrere, però és potencialment una invasió de la nostra privacitat perquè hi ha empreses que no tenen cap necessitat de tenir aquesta informació”, assenyalava en declaracions a aquest diari César Córcoles, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). “Pot haver-hi algú que tingui un mapa que li permeti saber quin recorregut ha fet el teu fill durant la darrera setmana”, afegia.