El creixement i expansió de la intel·ligència artificial (IA) en la nostra societat és inevitable. Cada vegada trobem més aplicacions a la nostra vida que funcionen amb aquesta tecnologia. Des de la feina, fins al transport o als nostres dispositius mòbils. Així doncs, hi ha països que s'estan posant les piles i començaran a preparar les futures generacions en aquest aspecte. És el cas d'Emirats Àrabs i la Xina. Aquests dos països ja han anunciat que a partir del curs vinent introduiran cursos dedicats a la intel·ligència artificial, a tots els nivells escolars, començant per parvulari. En altres països, com als Estats Units, algunes escoles concertades estan experimentant la substitució dels professors per la IA, en determinades ocasions. 

La intel·ligència artificial a les escoles

La ministra d'Educació dels Emirats Àrabs Units, Sarah Al-Amiri, ha publicat a X, que el país introduirà "un curs d'intel·ligència artificial per a estudiants d'escoles públiques des d'infantil fins a dotzè grau, a partir del curs acadèmic 2025-2026". Aquesta assignatura tindrà com a objectiu "proporcionar als estudiants els coneixements i les habilitats necessàries per comprendre els principis de la intel·ligència artificial i les seves aplicacions a la vida quotidiana". La notícia la va donar diumenge el primer ministre i governant de l'emirat de Dubai, el xeic Mohammed bin Rashid Al Maktoum

 

Emirats Àrabs va ser el primer del món a establir un Ministeri d'Intel·ligència Artificial el 2017, com a part dels seus esforços de diversificació econòmica. A més a més, també acull l'anomenada "Universitat d'Intel·ligència Artificial", Mohammed bin Zayed, sòcia del gegant estatunidenc de la informàtica Microsoft.

Però Emirats Àrabs no són els únics a obrir la porta a la intel·ligència artificial a l'escola. L'altre país que inclourà a partir de l'any que ve la IA al currículum escolar serà la Xina. Concretament, el país asiàtic ha decidit incorporar aquesta assignatura a les escoles de primària de Pequín, segons va informar l'agència de notícies oficial Xinhua al març. Les escoles de la capital xineses programaran almenys vuit hores de classes d'IA per curs escolar. "S'introduiran mètodes d'ensenyament innovadors, utilitzant companys d'IA, assistents de recerca d'IA i altres agents intel·ligents per facilitar l'aprenentatge a través del diàleg humà-màquina", explica la Comissió Municipal d'Educació de Pequín en un comunicat.

Tenint en compte que a Catalunya encara sembla lluny l'adaptació d'aquesta tecnologia a les classes, "el repte és aconseguir que aquesta preparació sigui l'adequada" assenyala en una entrevista a El País, Lourdes Guàrdia, vicedegana dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). "Cal que saber quina és la comprensió del seu potencial educatiu, però també dels seus riscos", avisa. Guàrdia, a més, apunta que "al professorat li està costant d'entendre que no es tracta d'afegir una tecnologia més als processos d'ensenyament i aprenentatge com s'ha fet fins ara en les últimes dècades, perquè el canvi és molt important i les maneres d'ensenyar i aprendre es veuran transformades substancialment". 

Professors per intel·ligència artificial

La introducció de la IA a les escoles no acaba aquí. Als Estats Units, la cadena d'escoles concertades Unbound Academy experimentaran encara més el paper de la IA a l'inici del curs escolar 2025-26. Des de quart a vuitè grau, uns 250 estudiants veuran com el professor és substituït per intel·ligència artificial. Aquesta mesura, però, no serà efectiva totes les hores. La IA serà qui ensenyarà la matèria durant dues hores de classe cada matí dedicades a assignatures tradicionals, com lectura, gramàtica, matemàtiques o ciències. Segons Unbound Academy, la intel·ligència artificial s'adaptarà a l'aprenentatge de cada estudiant, en funció del seu ritme i nivell de comprensió, i permetrà als nens aprendre el doble de ràpid. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!