Quan va esclatar la crisi del 2008, molts dels consumidors de l'Estat van deixar d'omplir els seus carros amb productes de primeres marques, més populars i suposadament de més qualitat, i els van canviar pels aliments de marques blanques, que costaven molt menys diners a unes butxaques que intentaven quadrar comptes. Aquesta mena de consum ha tornat a les llars espanyoles en un context molt complicat marcat per una espiral inflacionista que no sembla que hagi d'aturar-se en els pròxims mesos i que ha fet augmentar de manera molt notable el preu de la cistella de la compra. Aquestes marques ens recorden l'època de crisi i amb les males perspectives davant d'una tardor que es preveu complicada, hi hem tornat a recórrer. 

Cada supermercat acostuma a tenir la seva pròpia marca blanca, fabricada per ells mateixos i que gairebé sempre són més barates que les primeres marques, encara que aquestes també hagin pujat de preu. Segons recull el diari El Mundo, durant el mes de juny les vendes van créixer un 2% i les marques blanques representaven un 41% de les vendes de gran consum (alimentació, begudes, drogueria i perfumeria). Així 4 de cada 10 productes que posem al carro són de marca blanca o del distribuïdor, segons dades de la consultora Nielsen. 

La marca blanca, protagonista de les compres d'aliments 

Especialment, però, el consum de marques blanques creix en els productes d'alimentació: ja suposen la meitat de la compra (49,4% contra el 50,6% de les marques del fabricant). Així, la despesa en aquestes marques ha crescut ja un 17,1%, mentre que les identificades com a més "cares", només creixen un 8%. Aquesta diferència es pot anar eixamplant en els pròxims mesos si la crisi s'agreuja. 

Tot plegat recorda el que es va viure ja fa 14 anys, amb l'esclat de la gran crisi del 2008. Un any després, el 2009, quan aquestes eren pràcticament desconegudes i la gran majoria de la població tenia tendència a comprar "primeres marques", suposaven un 33,7% de les compres. En només un any, ja arribaven al 40% i el 2013, ja al 43%. Des de llavors, l'hàbit de comprar marques blanques com a mesura d'estalvi a les llars s'ha mantingut en el temps. 

Creixement del consum 

Durant la pandèmia i especialment pel confinament, hi va haver un gran creixement del consum als supermercats. Si abans se sortia els divendres a sopar a fora, durant la pandèmia això es va convertir pràcticament en una missió impossible i la població va optar per anar a comprar menjar a botigues i fer-se el sopar a casa. Ara, però, amb la tornada a la normalitat això s'ha reduït i amb la crisi s'espera que desapareguin les compres compulsives als súpers, ja que aquestes seran molt més racionals i controlades.