Dos incendis consecutius van cremar aquest diumenge deu embarcacions del port del Fòrum a Sant Adrià de Besòs. El foc, que es va declarar a les 7 del matí i que va cremar cinc embarcacions a primera hora, va revifar a la tarda i es van cremar cinc embarcacions més d'uns 20 metres d'eslora.

Ara mateix hi ha dues investigacions obertes. La que estan fent els Mossos d'Esquadra sobre les causes del primer incendi, el que ho va originar tot. I una altra dels Bombers de la Generalitat centrada en el comportament del foc.

Però què va passar perquè, un cop extingit el primer incendi, el foc es tornés a propagar amb més virulència que hores abans?

Hi ha una cadena d'errors que provoquen el desenllaç. En cap moment es desallotgen els vaixells que hi ha al moll on es declara el primer incendi. No es retiren els materials inflamables de la zona on s'ha originat el foc que està plena de gasoil. I no es queda cap equip de guàrdia dels bombers per assegurar justament que no revifi. 

Si s'hagués desallotjat els vaixells, no s'haurien cremat en el segon incendi. Si s'haguessin retirat els materials inflamables, no hauria pres el segon foc. I si s'hagués quedat un equip de guàrdia, s'hauria apagat la primera columna de fum de la revifalla. La gran quantitat de material inflamable a la zona, la columna de fum d'un dels vaixells que no va quedar ben apagat i el vent de garbí van ser claus per provocar el segon foc.

'Mea culpa'

Els Bombers de la Generalitat admeten que es va donar el foc per extingit a les 12 hores i que al cap d'una estona es va decidir fer marxar l'equip de guàrdia. "Es van fer els protocols que tocaven. No es va fer res malament", diuen fonts de la direcció de prevenció i extinció d'incendis, tot i que ho diuen amb la boca petita i admeten que "si cal revisar els procediments, es revisaran".

I es justifiquen dient que era una situació nova per a ells: "No s'havia donat mai un tema així. No és un foc habitual, en aquest sentit. No era una situació gens habitual". Ara fa un any i mig van cremar quatre iots a Blanes de la mateixa manera, però. I cada any es fan simulacres d'incendis en embarcacions de ports esportius.

El cap de guàrdia fa marxar pels volts de les 13 hores els Bombers de Barcelona desplaçats a la zona, i mitja hora més tard ordena la retirada total de tots els efectius dels Bombers de la Generalitat. El foc revifa de nou una hora més tard i ho fa a ulls de tothom. I és que ho recullen les càmeres de TV3 a tres quarts de tres de la tarda.

incendi fòrum connexió tv3

El Port del Fòrum no es planteja demanar cap tipus de responsabilitat. Estan ara en "un procés d'anàlisi", diu el seu director, Joan Conde

Les asseguradores, mentrestant, han començat a treballar. Totes les embarcacions cremades estaven assegurades i amb els papers en regla.

El Pla CAMCAT

Protecció Civil va posar en prealerta el pla per contaminació marina durant l'incendi del matí. La prealerta és de les 8.04 hores i no es va activar fins al foc de la tarda. Fonts de Protecció Civil asseguren que "tot estava controlat". A la tarda s'activa el pla "perquè hi ha risc", segons les mateixes fonts. Es posen també les barreres per evitar que els materials cremats i el gasoil no sortissin al mar, tot i que durant unes hores les barreres no hi son.

Segons Salvament Marítim, les barreres es posen seguint el Pla d'autoprotecció del Port que s'activa al matí. Tot i que admeten que durant un espai de temps "es treuen per remolcar una de les embarcacions". 

L'"aigua estava bruta, amb molts residus que s'han de contenir" expliquen fonts dels Bombers. De fet, a la zona de port es van quedar flotant els materials inflamables que després van fer més virulent encara el segon incendi. 

La seqüència dels fets

  • A les 7h es declara l'incendi en un iot del moll del Fòrum. És el iot d'una parella que surt de l'embarcació després de veure que no podien apagar el foc amb els extintors de bord. El foc intens salta a les embarcacions del costat.
  • A les 7.13h els Bombers de la Generalitat reben l'avís. Hi ha cinc vaixells cremats. Quatre d'ells totalment i enfonsats al port. L'altre el remolquen fora del moll. S'activen 11 dotacions dels Bombers de la Generalitat i 10 dels Bombers de Barcelona.
  • A les 8.04h Protecció Civil posa en prealerta el pla de contaminació marina CAMCAT.
  • A les 10h els bombers donen per controlat el foc.
  • A les 12h els Bombers de la Generalitat donen per extingit el foc. S'ha tirat l'escuma i s'ha enfonsat els vaixells.
  • A les 12.19h Protecció Civil manté la prealerta.
  • A les 13h el cap de guàrdia dels Bombers de la Generalitat fa marxar els Bombers de Barcelona.
  • A les 13.30h el cap de guàrdia ordena la retirada de tots els bombers.
  • A les 14.30h es revifa el foc segons el Port de Barcelona

Llavors, al moll queden la resta d'embarcacions. L'aigua queda coberta pel gasoil que s'ha vessat dels iots cremats i tot el material inflamable. Segons el Port del Fòrum, hi ha diversos "materials inflamables" flotant a la zona de l'incendi: el PVC de les embarcacions, fustes, gasoil... Estan confinats però estan al costat dels vaixells cremats que encara fumegen i dels que s'han pogut salvar.

  • A les 15h els bombers reben un nou avís de foc. S'activen 8 dotacions dels Bombers de la Generalitat i 13 més dels Bombers de Barcelona. Es cremen cinc embarcacions més.
  • A les 16.46h Protecció Civil activa l'alerta del pla per contaminació marina CAMCAT.
  • A les 17h es dóna el foc per extingit.
  • A les 21.43 Protecció Civil comunica que manté l'alerta pel CAMCAT.

A diferència de l'incendi del matí, es queda un equip de guàrdia, es neteja la zona i es fa un dispositiu preventiu. Al llarg de tot el dia al port del Fòrum treballen, juntament amb els bombers, Salvament Marítim, Creu Roja, SEM, Mossos d'Esquadra i la Policia Local i Protecció Civil de Sant Adrià.

Dilluns es manté el dispositiu al port.

  • A les 9.54 Protecció Civil desactiva l'alerta del pla CAMCAP. Queda en fase de prealerta per la taca de combustible, escuma i altres restes de les embarcacions cremades per l'incendi i que continuen a l'interior del port dins les barreres de contenció.