Un incendi en uns camps de cereals a Granyena de Segarra, ja controlat, va fer anar de bòlit els Bombers de la Generalitat aquest dissabte i va obligar a confinar la ciutat de Cervera i tres pobles més de la comarca, així com a tallar diverses carreteres, entre les quals l'A-2. El foc va començar en un vehicle cap a dos quarts de dues del migdia, es va propagar cap a uns camps de cultiu sense segar que hi havia a la vora i va començar a avançar amb força i sense control. Això va obligar a activar 80 dotacions terrestres, entre camions d’aigua i vehicles lleugers de coordinació i comandament, amb efectius del Grup d’Actuacions Especials (GRAF), dels Equips de Prevenció Activa Forestal (EPAF) i del Grup Operatiu de Suport (GROS). A més, també es van activar dotze mitjans aeris, entre els quals tres helicòpters de comandament, quatre helicòpters bombarders i cinc avions de vigilància i atac. En total, 284 efectius treballant a contrarellotge per intentar apagar les flames tan aviat com fos possible.
L'incendi cremava camps de cultiu de cereals sense segar, motiu pel qual les flames van avançar ràpidament sense poder-se controlar. El foc va progressar per una longitud de més de 5,5 quilòmetres i va generar un perímetre de 12 quilòmetres. Segons dades dels Agents Rurals, les flames han afectat unes 472 hectàrees, majoritàriament de terreny agrícola, però també una part de terreny forestal i alguna zona urbanitzada. En aquest sentit, les flames haurien afectat alguna edificació de la Granyanella i la Curullada, però encara s'està valorant amb exactitud l'impacte, amb l’assessorament dels efectius del Grup d’Estructures Col·lapsades (GREC). Tot i això, no consta que hi hagi hagut cap afectació personal. Al voltant de dos quarts de vuit del matí d'aquest diumenge, després de tota la nit cremant, els Bombers han pogut donar el foc per controlat; les tasques d'extinció continuaran al llarg d'avui amb una vintena de dotacions en vigilància activa, revisant fumaroles i assegurant el perímetre. En aquest sentit, el foc va arribar fins a l’autovia A-2 i en algun punt van saltar focus secundaris, però van poder ser controlats ràpidament.
Al lloc de l'incendi, a més dels Bombers de la Generalitat també s'hi va desplaçar el Grup de Suport Aeri (GSA) i la unitat de Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG) del Cos d’Agents Rurals, setze indicatius dels Mossos d’Esquadra, l’equip conjunt del SEM i Bombers de la Generalitat, efectius de les Agrupacions Defensa Forestal (ADF) i del Grup Especial de Prevenció d’Incendis del Departament d’Agricultura (GEDIF). A més, alguns pagesos de la zona s'hi van sumar als treballs dels equips d'emergències amb els seus tractors per a poder segar algunes parts i anar ancorant trams del perímetre. Es va habilitar un Centre de Comandament al Pavelló Municipal de Tàrrega, que va comptar amb la presència de la consellera d'Interior, Núria Parlon, per coordinar les tasques de l'operatiu.

Municipis confinats i carreteres tallades
L'incendi, per l'enorme columna de fum que va generar, visible des de diversos punts de les comarques de Ponent, va obligar a demanar el confinament de Cervera, la Granyanella, la Curullada i Fonolleres de forma preventiva, així com el tall de la circulació de l'A-2 entre Cervera i Tàrrega i vies properes. Concretament, es tracta de les carreteres L-303, L-311B, LV-2141 i N-IIa a Cervera i de l'N-IIa a la Granyanella. Les línies de Rodalies de Lleida RL3 i RL4 també van haver d’interrompre el seu servei entre Cervera i Tàrrega. Des del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) van enviar un avís a través del sistema Es-Alert als veïns de les poblacions afectades, que van rebre l'alerta als seus telèfons mòbils, demanant que no sortissin de casa i que no s'obrissin portes ni finestres per la proximitat de la columna de fum. Això va provocar, entre altres coses, que l'Ajuntament de Cervera hagi anul·lat la Festa dels Diables i altres actes culturals que hi havia programats a la tarda de dissabte.
Cap a les vuit del vespre, però, veient que la cosa anava a millor, es va poder desconfinar la ciutat de Cervera. Un cop es va aconseguir estabilitzar, es va aixecar el confinament també a la Granyanella, la Curullada i Fonolleres, tot i que, aquest diumenge, encara es demana a la població que no s'acosti a la zona mentre els equips d'extinció treballen per apagar el foc. Tant les autoritats de la zona com els agricultors han lamentat que, després d'anys sense producció agrícola per culpa de la sequera, aquest any que semblava que hi havia una bona collita, s'hagi cremat gran part just en el moment en què s'havia de segar.


Diversos incendis simultanis
Per la seva banda, Protecció Civil de la Generalitat va posar en alerta del Pla Especial d'Emergències per Incendis forestals de Catalunya (INFOCAT) per la simultaneïtat d'incendis en diferents punts del país. A més del de Granyena de Segarra, se'n van declarar dos més al mateix temps a Sant Esteve Sesrovires, al seu límit amb Martorell, i a Sant Salvador de Guardiola. El de Sant Esteve Sesrovires es va iniciar cap a les dues del migdia, a uns 200 metres de l'AP-7 i molt a prop de les vies del tren. Per aquest motiu, es va haver d'activar el pla Ferrocat i es va tallar la circulació de trens de l'R4 de Rodalies entre Sant Sadurní d'Anoia i Martorell, tot i que a l'autopista no va haver-hi afectació. S'hi va treballar amb 22 dotacions terrestres i quatre mitjans aeris, fins que ha pogut ser estabilitzat poc abans de les deu de la nit. El foc, a més de zona de vegetació, també hauria afectat alguna barraca, tot i que no consten persones ferides. Pel que fa a l'incendi de Sant Salvador de Guardiola, es va iniciar també cap a les dues del migdia, va cremar un paller, un magatzem amb material i vehicles agrícoles i es va propagar cap a una zona de vegetació forestal. No obstant això, en aquest cas el foc va poder ser controlat en poca estona.