Salvador Illa ha destacat la feina de les 20 persones i les 10 entitats distingides amb la Creu de Sant Jordi que han ajudat a construir una Catalunya "millor" i han "desmuntat els discursos d'odi", davant l'auge dels "moviments reaccionaris arreu del món". A la gal·la de lliurament de la Creu de Sant Jordi aquest dimarts al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el president de la Generalitat ha assenyalat que "som un país pròsper perquè hem sabut integrar" i ha destacat el valor de la llengua i del model educatiu com a "primeres portes" per a aquesta integració.
Illa ha defensat la regularització d'immigrants, el procés que ha posat en marxa el govern espanyol i que aquesta setmana ha començat de manera presencial: "No deixarem ningú invisible i sense drets", ha afirmat. En aquest sentit, ha dit que "totes les persones que viuen i treballen a casa nostra mereixen la mateixa dignitat, drets i oportunitats" i també els mateixos "deures i responsabilitats". A més, s'ha referit al context internacional actual i ha dit que, en un món "sacsejat per la guerra", Catalunya ha de ser exemple per poder "tornar a creure".
Per la seva banda, la consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha destacat que els guardonats creen xarxa "malgrat els discursos antidemocràtics" actuals i els relats "que intenten dividir-nos i fer-nos individualistes". A banda, ha destacat que "en un temps accelerat com el que vivim", les Creus de Sant Jordi "conserven la solemnitat" i serveixen per "reconèixer referents i donar-los les gràcies".
Les Creus de Sant Jordi a 20 persones i 10 entitats
L'acte ha servit per entregar les Creus de Sant Jordi a l'actriu Sílvia Munt, la periodista Júlia Otero, el cuiner Fermí Puig a títol pòstum, la filòsofa Victòria Camps, l'escriptora Maite Carranza, l'artista i teòric Joan Fontcuberta, l'historiador Ramon Alberch, l'actriu de doblatge Maria Lluïsa Solà, l'emprenedora social Carmen Armengol, l'artista Maria Àngels Domingo, l'intel·lectual palestí Salah Jamal, els empresaris del vi Ernestina Torelló i Miguel Agustín Torres o l'actor Enric Majó. Pel que fa a les entitats, s'ha entregat la màxima distinció de la Generalitat Universitat de Barcelona (UB), l'Agrupació Coral Flors d'Urgell, la Banda de Música de Benissanet, el Col·legi Oficial d'Enginyers Industrial de Catalunya, la Fundació Ernest Lluch, la Fundació Pau Casals, el Grup Cultural de la Dona de Solivella, la Coral Capella Santa Maria de Puigcerdà, els Pastorets de Calaf i T'acompanyem.
Una de les distingides amb la Creu de Sant Jordi, Maite Carranza, ha fet un discurs a favor del canvi i d'una "societat viva i dinàmica". "Ara, la tasca de canviar el país és del jovent", ha dit. La precarietat laboral, la crisi de l'habitatge, la pressió de les xarxes o les guerres són alguns dels temes que ha dibuixat en aquest escenari. "Vivim a cops de likes i algoritmes que propicien la competitivitat, l'individualisme i la insolidaritat", ha afegit. Per això, afirma, "calen polítiques culturals, socials i polítiques i lleis tecnològiques".
En representació de les entitats, Manel Gasch i Hurios, pare abat de Montserrat, ha destacat que a la societat catalana hi ha "molt valor que resta amagat". També ha subratllat "l'esforç" que ha marcat les trajectòries dels guardonats i ha agraït que el Govern "ajudi des de la Catalunya tota sencera, per mitjà de les Creus de Sant Jordi, a promoure la cohesió entorn d'uns valors compartits".
Loles León i la Creu de l'any passat
Aquest dilluns, a la vigília d'aquesta gal·la, una de les distingides amb la Creu de Sant Jordi l'any passat, Loles León, va explicar en una entrevista a El País com va viure la polèmica de la Medalla d'Or de Barcelona i com va ser la trucada telefònica personal que va rebre de Salvador Illa comunicant-li que li concedia la Creu de Sant Jordi. Després que els partits de l'oposició del consistori barceloní rebutgessin a entregar la Medalla d'Or de la ciutat a Loles León, aquesta es va negar en un primer moment a la Creu de Sant Jordi, però Illa li va dir “a la Creu només mano jo”, segons ha revelat. Llavors, va pensar, "que es fotin", ha dit.
