L'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) ha criticat les mesures que ha adoptat el Departament d'Educació de cara a l'inici del curs escolar, que començarà el pròxim 14 de setembre, i en el qual s'haurà de fer front a la pandèmia del coronavirus a les aules. 

Entre les mesures adoptades pel Govern es troben que la mascareta sigui obligatòria a partir dels dotze anys i als instituts, limitar les ràtios a vint alumnes per classe a les escoles o 30 a l'ESO, batxillerat i cicles formatius o crear grups estables amb els mateixos estudiants i professors. A més, també es vol afavorir la ventilació de les aules, encara que això suposi que es redueixi deu minuts el temps de cada classe. Unes mesures que, segons l'AJEC, denoten que "el Departament d'Educació no ha estat a l'altura del que es demanava en la resposta a la crisi de la Covid-19".

Escoles coronavirus 2   Sergi Alcàzar

Uns alumnes en una aula / Sergi Alcázar

Indicacions contradictòries

"S’ha fet una mala gestió per part del Departament, donant indicacions contradictòries i intentant introduir reformes educatives per la porta del darrere, sense debat amb la comunitat educativa, i sense buscar el consens", ha defensat l'associació en un comunicat publicat en el seu web. En aquesta mateixa línia, han afegit que la demanda d'un consens polític en l'àmbit de l'educació "s'ha quedat en paraules buides".  Per tot això, ha assegurat: "Ens situem en una realitat desencoratjadora". 

Un dels principals retrets al Govern és que el pla per aquest curs es basa en una "concepció classista", ja que parteix de la idea que tots els estudiants tenen accés a internet, així com disposa d'un ordinador o un espai per elaborar les tasques comunicatives en el cas que s'hagi de fer l'educació a distància.

Ara bé, l'associació posa en relleu que actualment a Catalunya hi ha un 25% de llars que no tenen un ordinador. Davant aquesta situació, l'AJEC ha considerat que per "garantir l'equitat en l'accés i la qualitat educativa" s'hauria d'haver dotat "de manera àgil i correcta de dispositius electrònics" com tauletes, ordinadors portàtils als estudiants.

"Una gran part de la comunitat educativa s’ha trobat desemparada pel Departament d'Educació, per la manca d’eines formatives a disposició del professorat per dur a terme l’ensenyament telemàtic, o en l’accés a instruments per seguir les classes per part de les estudiants", ha assegurat l'entitat. 

En un altre context, també han asseverat que iniciar el curs amb garanties no pot recaure només en la responsabilitat dels centres educatius, sinó que és una obligació del Departament d'Educació que això sigui una realitat.

"Ens trobem, doncs, amb elements com la no-reducció de les ràtios (es mantenen a 30 persones a l’ESO, batxillerat i cicles formatius), o que recaiguin sobre els alumnes les tasques de neteja dels espais (laboratoris i aules de tecnologia). A més, considerem que no hi ha eines explícites per detectar casos de vulnerabilitat econòmica que garanteixin que tot alumne tingui accés als elements de protecció com mascaretes o gel hidroalcohòlic", ha apuntat l'AJEC.

D'altra banda, també han recordat que les retallades que ha patit l'educació des del 2010 han deixat el sistema "en una situació precària i insostenible", cosa que s'ha accentuat amb l'actual crisi sanitària. A més, la pandèmia ha posat de manifest "una altra emergència", que és "l'estat precari de la participació estudiantil en l'educació obligatòria".