Marxa enrere del Govern. La conselleria d'Acció Climàtica s'ha vist obligada a cedir a la pressió dels ajuntaments de l'Arc Metropolità i rebaixar les seves pròpies expectatives. El nou pla de qualitat de l'aire, que ha de regular la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Catalunya, ja comença a contemplar la flexibilització d'alguns terminis per tal de guanyar el suport de la resta d'actors. I això és precisament el que ha passat amb les etiquetes ambientals B. Segons ha avançat El Periódico, la Generalitat ha decidit ajornar un any la data d'entrada de les restriccions per als vehicles amb l'etiqueta groga a la ZBE. Així, en lloc d'iniciar-se l'1 de gener del 2026, la previsió és que comenci l'1 de gener del 2027.

Serà aleshores quan començarà a limitar-se la circulació d'aquests vehicles dièsel matriculats entre el 2006 i el 2013, mentre que la prohibició total passarà a ser l'1 de gener del 2028, de manera que també s'ajorna un any la seva entrada en vigor. El calendari, de fet, ja suma un any i mig d'endarreriment pels desacords que han generat fins ara les negociacions amb els actors implicats.

A més, el Govern també ha cedit en altres punts. Així, la regulació catalana permetrà configurar altres zones de baixes emissions de caràcter supramunicipal sense haver de complir l'exigència del 25% de superfície mínima de sòl urbà residencial. Aquest percentatge fins ara s'exigia per a cada municipi, i amb la modificació podrà computar-se en el global de l'àrea supramunicipal que es delimiti com a ZBE.

Crítiques dels ajuntaments

Són diverses les ciutats que havien evidenciat el seu enuig amb l'aposta del Govern, ubicades a la regió metropolitana de Barcelona. Badalona, per exemple, havia demanat endarrerir les restriccions per als vehicles amb etiqueta B dos anys, de manera que la decisió del Departament d'Acció Climàtica suposa un punt intermedi en aquest sentit. També els municipis de l'associació Arc Metropolità —que inclou Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Sabadell o Mataró, entre d'altres— havien criticat les intencions de l'executiu per no comptar amb el suport del territori. Aquestes són precisament les ciutats amb una proporció més elevada de cotxes sota la lupa: més de la meitat dels automòbils totals es veurien afectats per les restriccions.

Fa unes setmanes, els alcaldes de l'Arc Metropolità ja van reclamar al Govern la retirada del decret de la ZBE després de rebutjar que aquest “traspassi exclusivament la responsabilitat als ajuntaments”. Durant la trobada amb la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, van traslladar-li les disconformitats creades arran de la presentació del projecte de Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, i amb la necessitat d’acostar posicions respecte a la implantació de les ZBE als municipis de l’Arc Metropolità.

Per això, els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità es mostraven “contraris a la redacció tal com està aquest decret” que, com ja li van traslladar per carta al conseller David Mascort, generaria una clara invasió de competències municipals. Entre altres aspectes, argumentaven, no respectava l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis, i que la Generalitat de Catalunya no ha sabut solucionar en la darrera dècada.