La Federació de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya ha demanat a la consellera Anna Simó que aprofiti l'oportunitat del nou curs escolar per estar a "l'altura" del context educatiu actual, "enmig d'un 'dragon khan' polític, sindical i mediàtic". En un comunicat, l'agrupació de famílies ha apuntat que "des de fa quatre cursos la normalitat, que en aquest procés de l’educació és un valor fonamental, ha estat l’excepció". "Res a veure amb el que hauria de passar a l’escola", han matisat. És per això que han reivindicat que l'educació necessita "tranquil·litat, temps, recursos" per "assolir els coneixements, les habilitats i les competències que l’escola està destinada a oferir".

"A l’inici del curs 2023-24, des de FAPEL volem tornar —un any més— a ser optimistes, col·laboradors i constructius", han indicat en l'escrit, on han mostrat les famílies com una peça clau per a l'educació. "Volem ser conscients del nostre paper en el procés educatiu dels nostres fills i filles, que som els primers i principals educadors, i que volem comptar amb la col·laboració, la complicitat i l’expertesa de mestres i professors per educar-los de manera integral per tal que siguin bones persones, ciutadans compromesos i professionals competents", han exposat.

Tot i això, han demanat la participació activa de la Conselleria d'Educació, davant l'increment de preus del curs a l'escola concertada. "Ens preocupa enormement la situació econòmica, els increments de preus a l’inici de curs són evidents —i escandalosos— i moltes famílies patiran", han assenyalat. Segons la Federació de Pares i Mares d'Escoles Lliures, "des de les AMPA i les escoles caldrà fer tots els esforços que el Departament no ha fet, i això pot generar injustícies i desigualtats".

En aquest sentit, han llançat una sèrie de preguntes per a la consellera, amb l'objectiu de saber si compliran tots els decrets pactats: "Serà possible que enguany es posi en marxa de debò el decret de l’escola inclusiva? Hi haurà entesa entre els sindicats i la conselleria?", han preguntat. Així mateix, també han plantejat si "seran els nous currículums una veritable eina de progrés en l’educació o només serà una eina més per no frustrar els que no s’esforcen?" o si podran "col·laborar les federacions de pares i mares a implementar de debò les tutories personals i compartides, eina educativa fonamental i que no és cap innovació?" 

"Complirà el departament els compromisos legals de gratuïtat del Servei d’Educació de Catalunya? Donarà compliment la conselleria als compromisos per seguir aplicant el Pacte contra la Segregació? Preguntes que caldrà respondre al llarg dels dies que vindran i mesos...", han conclòs en el comunicat.

A pesar de la crítica, han mostrat el "suport total i agraïment" al professorat, "que són els nostres més valuosos col·laboradors en la tasca compartida d’educar i orientar els nostres fills i filles, més enllà del currículum, la burocràcia i la política que s’escola sempre allà on no toca", han apuntat.