La factura del vandalisme grafiter als trens de Renfe va arribar l’any 2022 a Catalunya als 10,4 milions d’euros, uns 28.000 euros diaris. Aquest és el cost de la neteja dels combois així com de les despeses indirectes derivades d’aquesta activitat com ara la inversió en seguretat, tant de personal com de sistemes de videovigilància, segons ha informat la companyia ferroviària.

Al llarg de l’any passat, Renfe ha denunciat fins a 1.490 actuacions de grafiters en les seves instal·lacions, quatre actes vandàlics per dia. La superfície afectada pels grafits ha estat de 33.000 metres quadrats i ha estat necessari invertir unes 4.000 hores de feina de neteja per retirar els grafits dels trens. Renfe explica que l’activitat dels grafiters no només provoca danys materials a la companyia, sinó que també se’n veuen afectats els usuaris del tren amb retards i trens suprimits per la manca de visibilitats o grafits puntats en elements de seguretat que impedeixen la circulació o obliguen a fer frenades d’emergència.

La factura a tota la xarxa

Gairebé la meitat dels costos generats pels grafits a tota la xarxa de Renfe són per actes vandàlics a Catalunya. En el conjunt de la xarxa es van destinar 25,2 milions d’euros per retirar grafitis el 2022, any en què es van denunciar fins a 3.559 actuacions. Des de la companyia destaquen que gràcies a la presència del personal de Renfe s’ha impedit l’actuació dels grafiters. Almenys 729 incursions grafiteres van ser avortades l’any passat. El personal de Renfe va detenir 33 persones que feien grafits i els cossos i forces de seguretat van posar-ne a disposició judicial 150.

Per tal millorar la seguretat de les instal·lacions i impedir l’acció dels grafiters, la companyia posarà en marxa pròximament un servei de vigilància amb drons, que se sumarà als sistemes de videovigilància emprats fins ara.

Un dels aspectes que destaca Renfe és l’elevat cost mediambiental de l'activitat dels grafiters. La pintura utilitzada està composta de substàncies tòxiques, com el benzè o l’1,3-butadièque comporten efectes nocius sobre el medi ambient i les persones. Igualment, la retirada de grafits obliga a mobilitzar els trens cap als centres de neteja. El consum elèctric d’aquests desplaçaments equival al consum de 400.000 Kwh o cosa que és el mateix, 36 milions de bombetes enceses durant una hora o abastir el consum de més de 44.000 llars durant un dia.

Turisme grafiter

 Precisament el Cos Nacional de la Policia va detenir a principis d’aquest any fins a 14 persones acusades d’haver destrossat amb grafitis diversos trens de l’estat espanyol. El grup va actuar a Barcelona, Mallorca i Madrid, però també van pintar trens a l’Aragó, Castella i Lleó, Cantàbria, Navarra i Múrcia. Bona part dels detinguts formaven part d’un grup de joves provinents de diversos països europeus que s’havien desplaçat a l’estat espanyol per fer les pintades, el que es coneix com a “turisme del grafiti”. Els detinguts van ser acusats d’haver causat almenys 98 delictes de danys, valorats en més de 420.000 euros.