L'Ester i l'Olga van ser víctimes d'una estafa de lloguer de pisos a Internet fa gairebé un mes. Elles són dues estudiants de Vic que volien venir a viure a Barcelona en l'últim curs de carrera i tenien pressa per trobar un habitatge. "Vam veure l'oferta a la pàgina web d'Idealista, però l'oferta era d'Airbnb", explica a El Nacional una d'elles.

L'oferta que van trobar era d'un pis al costat de la Sagrada Família, completament moblat i amb tot luxe de detalls. El preu era immillorable: 600 euros al mes amb tot inclòs. L'única condició per visitar-lo era pagar 1.820 euros, corresponents a dos mesos de lloguer i un mes de fiança.

"Es van posar en contacte amb mi via correu electrònic i WhatsApp i em van dir que els procediments els faríem a través de la plataforma Airbnb, que havíem de fer el pagament allà i que després quedaríem un dia per ensenyar-nos el pis. Si no ens agradava, deien que ens tornaven els diners en 24 hores", relaten les noies, afligides i desolades per haver perdut "els diners que costen tant de guanyar".

Aquest és el modus operandi que utilitzen els estafadors, que ho tenen tot molt ben muntat i estudiat al detall. Des de qualsevol part del món poden enviar missatges a l'usuari des d'un número espanyol perquè, segons han explicat fonts dels Mossos a aquest mitjà, els mòbils que utilitzen solen ser de prepagament i és per això que "és molt difícil" d'enganxar-los.

Diners perduts

Després de fer la transferència, l'Ester i l'Olga esperaven il·lusionades anar a visitar el pis i poder-s'hi instal·lar com més aviat millor. Però l'estafa seguia el seu curs.

Havent pagat els diners, la defraudadora continuava jugant. "Hola de nou, jo també he rebut un correu d'Airbnb sobre que vostè ha realitzat el pagament. Ara esperarem la confirmació".

El més impactant de tot plegat és que la propietària, per fer-ho creïble, els va assegurar que "cancel·laré el meu viatge i d'aquí a dos dies ens podrem trobar" i, fins i tot, els preguntava si els anava bé quedar el cap de setmana. Finalment, van quedar per veure's un dimarts per visitar l'habitatge i la suposada llogatera, en un intent de no aixecar sospites, va acomiadar-se molt amablement desitjant "que tinguis un bon dia".

Després, silenci. Mai més van saber res d'ella, tot i que, quasi un mes més tard, continua connectant-se al Whatsapp diàriament. "Em pregunto per què no s'hi pot fer res, si el telèfon continua cada dia actiu", es lamenten les noies.

Tot i que van denunciar-ho als Mossos, ells els van assegurar que obririen una investigació, però també els van demanar que no es fessin il·lusions perquè aquest tipus d'estafes són molt freqüents i són molt difícils d'enganxar pel que ja s'ha dit abans i, a més, perquè esborren totes, o quasi totes, les petjades.

Evitar la sospita

Aquests estafadors són uns grans professionals en el seu terreny. Per evitar aixecar sospites, envien correus de confirmació, creen xats que semblen de veritat i parlen amb l'usuari per WhatsApp. Tot això per acabar traient a la llum el seu truc final, que és aconseguir que les víctimes els facin una transferència bancària.

Per fer-ho, el web fals on s'ha de pagar no deixa a l'usuari fer la transferència i envien un correu a la persona dient-li que "és una quantitat molt elevada de diners" i que, per aquesta raó, s'ha de fer tant sí com no per transferència.

A banda d'això, per a un usuari habitual d'Airbnb no és tan estrany fer un pagament previ a la seva estada en un pis. "Jo havia anat de cap de setmana amb allotjament Airbnb diverses vegades i el pagament es feia abans, així que no vam sospitar massa", relata una de les víctimes, que afegeix que "ho vam entendre com quan reserves un hotel, que primer pagues i després hi vas".

L'Ester i l'Olga ja han assumit que no recuperaran els diners. Ara volen ajudar altres persones perquè no caiguin en el mateix parany que elles i es pugui acabar amb aquesta gran estafa.