Les noves tarifes de 20 euros mensuals per al servei de Rodalies entren en vigor aquest dimarts i posen punt final a la gratuïtat que el govern espanyol va aprovar el 2022 com a resposta a l’elevada inflació i als efectes econòmics de la guerra d’Ucraïna. Des d’aleshores, l’executiu espanyol havia anat prorrogant la mesura, fins que recentment va decidir reintroduir el pagament a través d’una tarifa plana mensual. Pel que fa als serveis Regionals, els usuaris hauran d’assumir tarifes més elevades, calculades en funció del quilometratge entre l’origen i la destinació. Tot i que inicialment s’havia anunciat una bonificació del 40%, aquesta s’ha ampliat fins al 60%. Aquesta estructura tarifària, però, ha generat crítiques entre els usuaris per les diferències de preu entre estacions separades per pocs quilòmetres.

Els abonaments mensuals de Rodalies es poden adquirir des d’aquest dilluns i seran vàlids a partir d’aquest dimarts, amb una durada d’un mes a comptar des de la data que triï l’usuari. Per obtenir-lo, caldrà aportar el DNI, NIE o passaport i un número de telèfon, i es podrà adquirir fins quinze dies abans de la primera data de viatge.

Abonaments Rodalies
Abonaments Rodalies

Els abonaments de 10 viatges

També estarà disponible un abonament de deu viatges, amb un preu determinat per la zona, vàlid per utilitzar-lo al llarg d’un any. Aquest títol també es pot comprar amb fins a dues setmanes d’antelació. A més, s’ofereix un abonament mensual jove per als nascuts entre l’1 de gener del 1999 i el 31 de desembre del 2010, amb un cost de 10 euros mensuals.

L’abonament de Rodalies serà vàlid per a tots els nuclis de Rodalies de l’Estat, com el de Barcelona, però no s’aplicarà als serveis de les altres tres capitals catalanes: Girona, Lleida i Tarragona, que es regeixen pel sistema tarifari dels Regionals, basat en la distància recorreguda. Aquesta diferenciació ha generat malestar entre diversos usuaris, ja que entre la darrera estació inclosa en el nucli de Rodalies i la primera que ja no en forma part poden existir diferències de preu considerables, tot i estar separades per pocs quilòmetres. És el cas, per exemple, de Sant Vicenç de Calders i Torredembarra, al sud, o de Maçanet-Massanes i Caldes de Malavella, al nord.

Renfe va aclarir fa uns dies a través d’un comunicat que l’únic nucli de Rodalies a Catalunya és el de Barcelona. Aquest nucli es regeix pel sistema tarifari per zones que la Generalitat va subrogar en el primer acord de traspàs l’any 2009. Per tant, a Girona, Lleida i Tarragona s’apliquen les tarifes dels serveis Regionals, i "en cap cas" les de Rodalies. Així doncs, el preu del bitllet o abonament dependrà del quilometratge i del recorregut entre l’origen i la destinació del viatge.

A partir d’aquest 1 de juliol, els viatgers hauran d’adquirir un abonament en funció de la distància, amb una bonificació del 60%. Aquest títol, disponible des d’aquest divendres passat, permetrà fer viatges il·limitats en trens Regionals, Regional Exprés i Mitja Distància. Igual que a Rodalies, per obtenir-lo caldrà presentar un DNI, NIE o passaport i un número de telèfon vàlid. També s’hi afegeix un abonament de deu viatges amb un descompte del 40%, vàlid durant un any. A més, els viatgers joves —nascuts entre l’1 de gener del 1999 i el 31 de desembre del 2010— podran accedir a un abonament mensual amb un 70% de descompte en els serveis Regionals.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!