El 2009, una escola pública de Santander estava a punt de tancar les portes per falta d'alumnes, però van decidir lluitar i refundar el projecte educatiu i el curs següent es van matricular els primers 35 alumnes. Només dos anys més tard van ser guardonats amb el Premi Nacional de l'XI Concurs d'Experiències Educatives i es van convertir en un referent en l'educació de qualitat, ja que, tenia un programa "pioner" que va atreure nombroses matriculacions. Al capdavant del projecte estava el director, que treia pit d'haver desenvolupat un projecte d'innovació educativa singular que es va dissenyar a partir de les protestes d'un col·lectiu de pares i professors recopilat en el manifest 'A volar'. Juntament amb altres 8 docents, l'equip directiu va impulsar una “educació emocional” i aprendre a partir de les competències amb gran implicació de les famílies. 

El problema va arribar quan 10 anys després de començar el projecte, ja que segons desvela elDiario.es, un grup de famílies va denunciar que el director aplicava als alumnes teràpies vinculades a la cienciologia. La Conselleria d'Educació de Cantàbria va investigar l'assumpte i el va acabar sancionant amb 3 anys de suspensió per diversos incompliments de les seves funcions. Entre les faltes més greus destaca la manca de compatibilitat per exercir com a 'facilitador' de la teràpia vinculada a la cienciologia. Tot i que va recórrer la sanció als tribunals, el jutjat de contenciós administratiu número 3 de Santander, li donava la raó a la conselleria. El professor va recórrer al Tribunal Suprem i a l'espera del veredicte, segueix fent classes d'Educació física en un altre col·legi públic de Santander. 

Pseudoteràpies al centre

La sentència assenyala que els professors del centre no tenien un registre de les absències dels alumnes, tampoc aixecaven actes a les reunions del claustre, no preparaven unitats didàctiques i a més hi havia retards i incompliments en el lliurament de la documentació administrativa obligatòria. Segons la sentència, el director va arribar a contractar uns monitors de ioga perquè donessin per ell les seves classes d'Educació Física. A l'escola tampoc es van fer eleccions per nomenar els representants del professorat al consell escolar i per solucionar els conflictes s'aplicava la pseudoteràpia del director vinculada a la Cienciologia. Precisament, això últim va ser el que va provocar que algunes famílies el denunciessin i va destapar el polèmic funcionament del centre. 

Segons explica el digital, el 2020, diverses famílies d'alumnes van detectar algunes qüestions "inquietants" i van informar la Conselleria d'Educació. El director era "facilitador" d'Access Consciousness, un moviment de “control mental” vinculat a la cienciologia, que els experts li atribueixen "un comportament sectari". Les seves xarxes socials confirmen la seva implicació en aquest controvertit corrent i en les seves pseudoteràpies, que divulgava a les aules del col·legi, tal com es podia comprovar en els vídeos amb nens i nenes del centre que penjaven a les xarxes socials de l'escola. Les famílies van comunicar per escrit aquestes pràctiques i que el director impartia i coordinava tallers i xerrades sobre eines de control mental d'aquesta organització, sense permís ni coneixement per part dels pares. A més, també oferia aquestes eines a les famílies especialment vulnerables, segons la denúncia dels pares. Quan la conselleria va rebre la denúncia es va fer una inspecció i es va apartar el docent de la direcció del centre i se li va imposar una sanció de 3 anys de suspensió de les funcions per diverses faltes qualificades de "greus" i "molt greus". 

Incompliment de les funcions

La Conselleria d'Educació va comprovar que s'havien produït diversos incompliments i irregularitats. Entre elles, destacaven que el director i professor d'Educació física "va confiar part de la seva labor a terceres persones alienes a l'ensenyament". Durant el curs 2018-2019 va contractar amb diners de l'associació de pares, a uns monitors perquè fessin una classe setmanal de ioga als nens que substituïa a la seva, i fins i tot els deixava sols amb ells. A més, la resolució també assenyala que no va preparar unitats didàctiques i, per tant, les seves classes "mancaven del rigor mínim que s'ha d'exigir a un professional de la docència". L'expedient també recull que durant la pandèmia va incomplir les instruccions del protocol sobre l'ús de les mascaretes per part de l'alumnat i les mesures higièniques en les seves classes. 

La conselleria també va detectar infraccions greus com no coordinar els docents, no verificar el compliment del contingut de les programacions didàctiques ni el seguiment de les faltes de l'alumnat, no va revisar les actes del claustre durant el curs 2015-2016. Tampoc va lliurar la memòria del curs 2019-2020 ni la Programació General del curs 2020-2021. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!