Treballadors de l'Hospital del Mar han denunciat el centre sanitari després de tres morts que van passar fins a 70 hores als passadissos d'urgències. Es tracta d'un pacient de 82 anys que va morir el 9 de desembre després d'esperar 40 hores perquè el portessin a planta, i de dos homes més de 92 i 93 anys que van morir el 13 de desembre després d'una espera de 70 i 58 hores respectivament. El delegat sindical de la FTC-IAC en aquest centre sanitari, Xavier Tarragón, va explicar aquest dimecres al Versió RAC1 que és per això que ara han denunciat penalment tant la direcció de l'hospital com el Departament de Salut per la situació de col·lapse que pateixen —accentuada per la grip. Tanmateix, la consellera de Salut, Olga Pané, ha negat haver rebut cap denúncia.

Si bé les urgències de l'Hospital del Mar tenen capacitat per a uns 110 pacients, els treballadors s'han queixat del fet que cada dia estarien superant xifres d'entre 170 i 190 pacients. Segons la denúncia —presentada el 15 de desembre—, el 9 de desembre es van acumular 170 pacients a urgències, dels quals 64 van passar-hi més de 24 hores —n'hi va haver un que n'hi va haver de passar 159, gairebé una setmana. A més, recull la mort del pacient de 82 anys que va morir després de 40 hores. En declaracions a la ràdio, Tarragón va recordar que passar més hores a urgències incrementa el risc de mortalitat, i que això passa mentre hi ha llits tancats. "El pacient està atès, però s'ha d'esperar més de 100 hores per anar a planta, quan no hauria de superar les 24 hores", va criticar, i va afegir: "Això passa mentre hi ha més de 100 llits tancats a l'Hospital de l'Esperança".

La consellera carrega contra els sindicats

Tarragón va assenyalar que a l'hospital es dona un fenomen que s'anomena boarding, que és la prolongació desmesurada de temps dins d'urgències. "El temps extra no és neutre, té afectacions pernicioses per a la salut", va insistir. I, a diferència del que es diu sovint, el problema "no és ara a l'hivern": "És un problema estructural que patim tot l'any i que s'agreuja a l'hivern per l'increment de virus respiratoris". "Pacients als passadissos els tenim sempre, durant tot l'any, ara més temps i cada dia", va afegir. Tot plegat, la càrrega de treball i la situació de col·lapse, suposa un impacte emocional per als treballadors de l'hospital, que també han vist un increment important d'agressions per part dels usuaris: "Les agressions físiques i verbals dels usuaris han augmentat".

Com ja hem dit, la consellera Pané ha negat haver rebut cap denúncia i ha carregat contra els sindicats. "No he vist cap denúncia. (...) Crec que és una mesura per donar-se notorietat", ha etzibat Pané, que també ha afegit que "la gent més ben informada d'un hospital són els responsables clínics, no el sindicat". En declaracions a El món a RAC1, Rocio Cebrián, adjunta a la gerència de l'hospital, també ha dit que no els consta cap denúncia i que no saben qui és el pacient de 82 anys que s'hauria mort. "En cap cas hem tingut cap pacient que la causa de la defunció hagi estat la inatenció", aclareix, tot i que el cas no és que aquesta persona hagi mort desatesa, sinó que el problema és que va passar moltes hores als passadissos d'urgències abans de passar a plantaamb els inconvenients que això suposa per als familiars a l'hora d'acomiadar-se dels seus éssers estimats. "S'ha de donar una atenció a urgències fins a l'estabilització del pacient", ha insistit Cebrián, detallant que poden passar diversos dies fins a passar a planta.
 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!