Els Bombers de la Generalitat han pogut donar per estabilitzat un incendi forestal a Cervelló (Baix Llobregat) que aquest dimecres, 22 de juliol, ha obligat a confinar les urbanitzacions de Can Paulet i de les Rovires, amb unes 280 persones afectades. El foc s'ha iniciat a les dues de la tarda, per causes que ara per ara es desconeixen, al carrer Raval Bassons, a la Vall del Sol, i ha començat a enfilar cap a dalt de la muntanya, en direcció contrària a les cases i a la B-24, la carretera que passa per la zona en paral·lel a l'N-340. El foc ha començat a anar en direcció a Corberà de Llobregat i, tot i que estava lluny, la principal preocupació al principi ha estat que pogués arribar a la zona de l'Ordal, on podia agafar una important superfície de massa forestal.
El foc crema alguns vehicles i afecta dues finques
Els efectius dels Bombers, que hi han activat 53 dotacions, 43 terrestres i deu mitjans aeris, han treballat fent descàrregues amb retardant sobre els dos flancs del foc per evitar que s'obrissin. El flanc esquerre ha estat el principal motor de l’incendi i és on les flames han avançat inicialment amb més intensitat. S'ha aconseguit aturar-ne la progressió, malgrat que el cap ha arribat fins a l'entrada d'una urbanització. Els equips d'extinció han evitat que arribés fins a les cases i provoqués ferits, tot i que les flames han afectat tres vehicles —entre ells rulots i altres automòbils— i dues finques, una de les quals tenia una caseta de fusta.
De forma preventiva, per la presència del fum i pels possibles focus secundaris que es poguessin originar, Protecció Civil ha enviat un missatge a través del sistema ES-Alert on ha ordenat el confinament de les urbanitzacions Can Paulet i les Rovires, totes dues pertanyents al municipi de Cervelló, i ha demanat els ciutadans que tanquessin portes i finestres i no sortissin al carrer. L'Ajuntament de Cervelló, per la seva part, ha emès un comunicat a través del perfil d'Instagram on ha anunciat que els accessos a les urbanitzacions confinades han quedat tancades. El telèfon d'emergències 112 ha rebut 300 trucades en què s'alertava de l'incident, ja que la gran columna de fum s'ha fet ben visible des de diversos quilòmetres a la rodona.
L'incendi, que ha cremat unes setze hectàrees, i on també hi han treballat els Agents Rurals i les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF), tenia un potencial de fins a 400 hectàrees, tal com ha explicat el cap d’intervenció dels Bombers, Miquel Villa, però la baixada de la temperatura i l’augment de la humitat durant el vespre han afavorit les tasques d’extinció, tot i que l’orografia del terreny, amb zones de pendent, ha dificultat per moments els treballs. Finalment, cap a tres quarts de deu de la nit, s'ha pogut donar el foc per estabilitzat. A hores d'ara, però, es desconeix quines n'han estat les causes.
Catalunya, en alerta màxima per risc d'incendi forestal
L'incendi a Cervelló s'ha produït en el marc d'una situació de risc màxim pel que fa als incendis forestals, principalment a l’interior de Terres de l’Ebre, i a la franja del Bages, Solsonès i Noguera. Les altes temperatures, que poden arribar a 43 graus aquest dijous en punts del Segrià i la Ribera d'Ebre, sumat a la baixa humitat de la vegetació, ha portat Protecció Civil a mantenir activat en fase d'alerta el pla INFOCAT. Malgrat que es preveu un descens de les temperatures de cara al cap de setmana, l’entrada de vent de mestral i ponent, i de la tramuntana, farà que es mantingui el perill dissabte i diumenge. A més, hi ha possibilitats de tempesta seca amb trons i aparell elèctric. Per aquest motiu, des dels Bombers de la Generalitat han activat un reforç operatiu a totes les regions d’emergències amb un increment en el nivell de comandament, l’activació dels Equips de Prevenció Activa Forestal (EPAF), més personal del GRAF en alguns parcs i l'obertura de diversos parcs de bombers voluntaris.
