El fenomen del cotxe compartit, que permet llogar els vehicles per hores o dies per a usos puntuals, no ha deixat d'estendre's durant els últims anys a Barcelona. Així ho constaten, en dues entrevistes a l'ACN, les plataformes Ubeeqo i Drivy, que han vist com any rere any creixia el nombre d'usuaris.

En el cas de la primera, l'ha triplicat en el darrer any -tot i que no ha concretat el nombre total- mentre que Drivy, que pròximament passarà a anomenar-se Getaround després de ser adquirida per la multinacional nord-americana, ha observat un increment del 93% i compta amb 80.000 usuaris a Barcelona. Segons coincideixen el country manager de Drivy, Jaume Suñol, i la city manager d'Ubeeqo a la capital catalana, Monica Casanovas, el perfil d'usuari és d'una persona jove, resident a la capital catalana, acostumat a utilitzar apps de mobilitat i que prioritzen una ciutat sostenible a comprar-se un cotxe, tenint en compte que els vehicles privats s'estan una mitjana del 95% del temps estacionats.

Els responsables de les dues empreses quantifiquen entre 10 i 15 el nombre de cotxes que treuen de la via pública per cada vehicle que ells posen a disposició dels usuaris. "Moltes ciutats estan veient que aquesta tendència és molt positiva. Podríem alliberar les ciutats de cotxes i tornar la ciutat als vianants", apunta Suñol, que reclama a l'Ajuntament de Barcelona que –tal com fan a Paris o Oslo- els cotxes de mobilitat compartida disposin de places reservades en superfície perquè aquest nou model guanyi visibilitat. Aquesta, però, no és una opció que el competidor Ubeeqo consideri prioritària, en tot cas en aquelles zones on no hi ha espai als aparcaments subterranis, segons detalla Mònica Casanovas.

Drivy i Ubeeqo es diferencien en què la primera permet que particulars que no utilitzin els seus cotxes també els puguin posar a disposició de la plataforma. "Un usuari que no el faci servir gaire pot guanyar tranquil·lament 400 o 500 euros al mes llogant el seu cotxe", assegura el country manager de Drivy. La plataforma disposa de 50.000 cotxes a tot el món, dels quals 6.000 estan a l'Estat i més concretament, uns 1.300 a Barcelona. D'aquests, 300 disposen de la tecnologia Drivy Open, que permet obrir el cotxe amb l'aplicació del mòbil i no cal que propietari i el client es trobin per l'entrega de claus. Es tracta d'una tecnologia que també utilitza Ubeeqo en la seva flota de Barcelona, que de moment és d'uns 400 vehicles, tot i que en aquest cas no pertanyen a particulars sinó a l'empresa, del grup Europcar.

En el cas de Drivy, han observat un creixement del 90% dels lloguers en comparació amb l'any anterior i han registrat increments de fins al 110% alguns mesos, com per exemple a l'abril -tot i que l'empresa no ha facilitat el nombre total de lloguers mensuals-. En el cas de Madrid, les xifres són inferiors, amb increments dels lloguers d'un 50%. En total, calculen que tenen uns 250.000 usuaris a tot Catalunya i uns 5.500 cotxes. 

Els preus a Ubeeqo oscil·len entre els 2,50 euros i els 3,70 euros per hora per un utilitari com un Fiat 500 o Volkswagen Polo i uns 29 cèntims per quilòmetres, que es redueixen a 18 a partir dels 100 quilòmetres. Per als mateixos models o similars, Drivy treballa amb uns preus que van des dels 40 als 60 euros al dia, aproximadament.

A més, les plataformes procuren tendir a l'ús de cotxes híbrids i elèctrics, tot i que encara es troben un moment de "transició" i els aniran incorporant poc a poc, segons Casanovas. En la mateixa línia, el responsable de Drivy a l'Estat també confirma que l'ús del cotxe elèctric està poc estès encara i que per això l'està incentivant mitjançant una reducció de la comissió que cobren pel servei.

El cost d'un cotxe de propietat, entre 3.000 i 4.000 euros a l'any

Pel que fa al nombre de quilòmetres a l'any a partir del qual no cal tenir un cotxe particular sinó que és més recomanable llogar-lo, tant Suñol com Casanovas destaquen que també cal tenir en compte el nombre d'usos. Si l'usuari el fa servir cada dia per anar a treballar, aleshores no surt a compte el lloguer però sí per a usos ocasionals de fins a 3 o 4 cops al mes. I és que segons recorda Suñol, a més de la depreciació, el cost anual de tenir un vehicle a Barcelona s'enfila entre 3.500 i 4.000 euros a l'any entre manteniment i el lloguer de l'aparcament. "Una persona que agafi el cotxe un cop al mes, siguin molts o pocs quilòmetres, no li sortirà a compte tenir un cotxe privat", confirma Casanovas, city manager d'Ubeeqo.