Des d’aquest dissabte, l’entrada en autobús interurbà a Barcelona per l’avinguda Diagonal experimentarà un canvi significatiu. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha encapçalat la posada en marxa del nou carril per a autobusos interurbans a la B-23. "Veurem autobusos passant quan hi ha vehicles parats i això ha de ser un incentiu molt important perquè la gent agafi el bus", ha dit el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat. L’acte d’inauguració ha tingut lloc al costat dels estudis de TV3, a Sant Joan Despí. El nou carril, d’ús exclusiu per al transport públic, només funcionarà en sentit d’entrada a Barcelona i no s’ha projectat cap infraestructura equivalent en sentit sortida.
El nou carril, situat entre la connexió amb l’A-2 a Sant Feliu de Llobregat i la intersecció de l’avinguda Diagonal amb l’avinguda Albert Bastardas, permetrà connectar cinc municipis en un traçat de 7,2 quilòmetres en direcció a Barcelona. El recorregut inclou Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat i Barcelona. Aquesta infraestructura prioritzarà la circulació dels autobusos, que podran estalviar-se fins a 15 minuts per trajecte en hora punta, en una via que suporta habitualment prop de 100.000 vehicles diaris. El nou carril s’ha construït a la mediana de la via, sense eliminar espais destinats als cotxes, fet que implica una ampliació real dels carrils disponibles d’entrada a la ciutat.
Les obres, iniciades fa més de dos anys, responen a una reivindicació històrica dels alcaldes del Baix Llobregat, que feia més de 20 anys que reclamaven aquesta actuació. El projecte ha tingut un cost de 20,8 milions d’euros, finançats a través dels fons europeus Next Generation. El vial, de 3,5 metres d’amplada, podrà ser utilitzat per fins a 600 autobusos interurbans diaris, amb una previsió d’ús anual que supera els 4 milions de viatgers.
Segons han explicat el president de la Generalitat, Salvador Illa, aquest nou carril "és un aposta pel transport públic i per la mobilitat sostenible. Prioritzem el transport públic amb guanys de temps i guanys d'eficiència". A més, segons els tècnics de la Generalitat, aquesta obra “afavorirà la circulació dels autobusos interurbans i millorarà la seva velocitat comercial, i amb això es pretén incentivar l’ús del transport públic”. Aquesta actuació s’emmarca en l’estratègia del Govern de reduir la circulació de vehicles privats a l’àrea metropolitana de Barcelona mitjançant la millora de la competitivitat del transport públic.