El jutge de l'Audiència Nacional José de la Mata ha acordat ampliar la investigació en la causa del cas "3 per cent" atribuint la condició de persones jurídiques investigades per delictes de tràfic d'influències, suborn i blanqueig de capitals a Convergència Democràtica de Catalunya i al PDeCAT, en tant que és un mer continuador de l'anterior. El magistrat cita aquestes societats mercantils perquè designin advocat i procurador.

En un escrit, el magistrat explica que en aquesta causa s'investiga alts càrrecs del partit polític CDC qui, en relació amb altres càrrecs públics i funcionaris de diferents administracions i institucions públiques de Catalunya, van posar en marxa una estructura per finançar il·legalment el partit polític, en forma encoberta mitjançant "donacions" a fundacions lligades a aquesta formació (CatDem i Fòrum Barcelona), "en connivència amb empresaris i altres càrrecs d'índole política, alterant tota mena de concursos públics, amb la finalitat de dirigir "els mateixos cap a empreses que, al seu torn, col·laboraven amb donacions al partit".

Els pagaments, indica De la Mata, s'obtenien per les fundacions i, per tant, per al partit polític CDC, en ocasions com a contraprestació per l'adjudicació de contractes d'obra pública o de serveis, amb "vulneració dels principis de legalitat, igualtat i transparència i, en altres, simplement per aconseguir millorar les expectatives de ser beneficiaris d'aquests contractes".

La suma total de licitacions compromeses ascendeix de moment a 218.759.664,19; l'import de les adjudicacions definitives ascendeix a 168.706.262,00, als quals cal afegir els modificats de projectes (1.777.626,84 €) i les pròrrogues (4.539.755,37 €), és a dir, aproximadament 175.000.000 €; les "donacions" irregulars lligades a aquestes adjudicacions ascendeixen a més de 1.000.000.

Sense control

La interlocutòria del jutge argumenta que CDC no disposava d'un sistema o, fins i tot, d'un simple protocol de control intern que garantís l'adequada intervenció i comptabilització de tots els actes i documents dels quals es derivessin drets i obligacions de contingut econòmic que pogués ser sotmès a verificació i informe. Així es reflecteix, afegeix, fins i tot en els mateixos informes d'auditoria interna del Partit, circumstància que en els informes del Tribunal de Comptes apareix com incompliment.

Assenyala l'instructor que tant els òrgans com el personal amb responsabilitat directiva a CDC estaven en coneixement de les irregularitats advertides en relació amb l'operativa de finançament que s'investiga en aquesta causa i, per tant, conclou que aquesta formació política "no tenia normativa de control intern, i coneixia, almenys a través dels informes emesos pel Tribunal de Comptes, les irregularitats que poguessin derivar-se dels pagaments a través dels quals les seves fundacions vinculades, deriven a favor del partit bona part de les aportacions econòmiques que reben en concepte de donació".

Un sistema de finançament mantingut en el temps

L'operativa investigada, segons el jutge, ha estat sostinguda en el temps de caràcter sistèmic i roman inalterable, amb independència dels relleus que es puguin produir en les persones integrants d'aquestes estructures. Com a prova d'això, assenyala que els canvis en l'estructura del partit no van suposar en cap cas un cessament en la comissió dels fets investigats, suposant únicament una modificació en la identitat de les persones partícips en els mateixos.

El jutge afirma que malgrat ser coneixedors d'aquesta operativa de finançament il·lícita, en la qual s'utilitzava les fundacions vinculades al partit com a "societats interposades" a través de les quals empreses adjudicatàries de contractes públics feien arribar al partit comissions, que simulen correspondre amb donacions, els òrgans i càrrecs amb responsabilitat en el partit, no haurien emprès cap Iniciativa per impedir una activitat delictiva que es manté, almenys, durant 11 anys.

En la seva resolució, el titular del jutjat central número cinc es remunta al mes de juliol del 2016 quan des de CDC es pren la decisió de cessar en la seva activitat i impulsar la fundació d'un nou partit polític, el PDeCAT. No obstant això, De la Mata conclou que la creació d'aquest partit es correspon amb "la mera transformació o canvi d'aparença d'una mateixa realitat, amb la finalitat de desconnectar-se de les responsabilitats en què pogués haver incorregut la formació política precedent (CDC) ".

PDeCAT el continuador de CDC

"La conclusió assolida ―diu el jutge― és que la suposada dissolució com actor polític de CDC i la creació del PDeCAT com a nou partit polític, pogués definir-se com merament aparent, a conservar-se al nou partit una identitat substancial amb l'estructura, funcionament i recursos humans i materials, amb els quals explicava l'anterior partit i que, en molts casos, són titularitat de CDC ". Aquests indicis, afegeix, semblen "correspondre amb el fet que, als limitats efectes que ara interessen, la creació del PDeCAT es podria identificar amb una simple transformació o fins i tot amb un simple canvi d'aparença, del partit que impulsa la seva creació, CDC , per eludir les responsabilitats penals en què hagi pogut incórrer ".

Per tot això, el jutge acorda que és procedent ampliar la present investigació atribuint la condició de persones investigades a CDC i PDeCAT.