Els busos sense conductor seran una realitat a Catalunya a partir d'aquest setembre. 

La iniciativa de posar en marxa, per primera vegada, un autobús autònom als municipis catalans ha estat possible gràcies a un projecte pilot de l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i la Generalitat.

"Aquesta és la primera ocasió a tot Europa en què municipis mitjans i petits tenen accés a provar el transport públic autònom", ha explicat el director general d'AMTU, Joan Prat. La iniciativa es durà a terme d’aquí un mes i mig a vuit localitats catalans, entre els quals Sabadell, Terrassa i Roses.

"Aquesta serà una fita històrica i serà un canvi radical per la mobilitat a Catalunya", han comentat fonts properes a l'associació. El vehicle intel·ligent prescindeix de pilot amb una carcassa de sensors que visualitzen els 360 graus i que aturen l’autobús en cas de perill. 

Per mesures de seguretat, a la prova, el bus circularà sota supervisió per una zona del municipi específicament delimitada. 

bus sense conductor AMTU

Un bus sense conductor molt semblant al vehicle que s'utilitzarà a Catalunya aquest setembre / AMTU 

El projecte, però, va més enllà, el bus autònom és 100% elèctric i té una capacitat per a dotze persones entre les quals sis poden viatjar assegudes.

Una fita històrica

Els ajuntaments que vulguin podran sol·licitar formar part de la prova pilot, però segons l'associació han de complir una sèrie de requisits com disposar d'un lloc on guardar i carregar el vehicle o senyalització GPS. 

Durant els propers dies es farà pública la llista amb la resta de municipis que participaran en el que serà el primer pla pilot de bus autònom del país.

La prova serà gratuïta per als viatgers i seran els ajuntaments assumiran una part del cost de la iniciativa. Durant tot el procediment un equip de dues persones que supervisarà el funcionament de l’autobús. 

Un projecte semblant es va posar en marxa al País Basc, a la ciutat de Sant Sebastià, ara ja fa dos anys. 

El vehicle que s’utilitzarà a Catalunya és de l’empresa francesa Transdev –que forma part de Tram, l’operadora del tramvia de Barcelona– i, abans de circular caldrà que un equip tècnic enregistri el recorregut que farà a cada ciutat.

El director general de l’AMTU pronostica que el vehicle autònom serà una realitat habitual a partir del 2020.