El capità d’un vaixell de la naviliera danesa Maersk, que l'abril  passat va atracar al port de Barcelona, ha declarat aquest divendres davant una magistrada de Barcelona com a investigat pel suposat subministrament d'armes a l'exèrcit israelià des dels EUA. El capità del Nexoe Maersk ha declarat per videoconferència i només ha contestat a les preguntes del seu advocat, el penalista Josep Riba, durant una mica més d'una hora. La denúncia va ser interposada per activistes de la campanya Fi al Comerç d'Armes amb Israel i la comunitat palestina a Catalunya, que han identificat almenys quatre vaixells de Maersk amb aquests suposats carregaments militars.

En la seva declaració, el capità ha adduït que desconeixia la càrrega que duia el vaixell, que el 15 d'abril passat va atracar al port de Barcelona, ja que no entra en les seves responsabilitats analitzar allò que l'embarcació transporta, i s'ha remès a la documentació portuària i duanera aportada al jutjat per la companyia, segons han informat fonts jurídiques a l’agència Efe. Amb la documentació facilitada per la naviliera, informes de duanes i de l'autoritat portuària que se li han exhibit des del jutjat, el capità ha asseverat que està acreditat que el vaixell no transportava carregament d'armes i munició a Israel.

Delicte de genocidi

La Comunitat Palestina de Catalunya s'ha personat com a acusació en el procediment “per a -segons afirma- garantir la rendició de comptes i defensar els drets de les persones palestines damnificades per les accions de MAERSK”. L’advocat David Aranda representa a la comunitat i acusa el responsable del vaixell dels delictes de genocidi i lesa humanitat. La denúncia, interposada el 15 d’abril, s’emmarca en la campanya Prou complicitat amb Israel, que compta amb l'adhesió de més de 600 organitzacions de tot l'Estat espanyol. Des d'ahir, hi ha un altre vaixell de la naviliera fondejant davant del port de Barcelona, segons els denunciants.

En acabar l'interrogatori judicial, Marc Jamal, secretari de la Comunitat Palestina de Catalunya, ha declarat: “Sembla molt poc creïble que el capità d'un vaixell no tingui coneixement de la mercaderia que transporta ni que tingui accés a la consulta del manifest de càrrega, com ha dit en la seva compareixença” i ha afegit que “tot apunta que podria haver-hi una responsabilitat compartida amb la companyia naviliera”, i que seguiran endavant per  aclarir els fets.

Les associacions propalestines han aportat al jutjat diversos informes sobre comerç internacional d'armes, entre ells del Centre Delàs d'Estudis per la Pau, que apunten que el vaixell de Maersk transportava material militar a Israel.  En la denúncia presentada el mes d'abril, es va sol·licitar la recerca dels capitans dels vaixells Nexoe Maersk I Maersk Detroit, així com de la filial espanyola de Maersk, per la possible comissió de delictes contra la Comunitat Internacional, delicte de tràfic d'armes i contraban.

Competència de l'Audiència Nacional?

Els denunciants van intentar l'abril passat que la justícia immobilitzés el vaixell Nexoe Maersk atracat al port de Barcelona, però el jutjat de guàrdia ho va descartar, amb el suport de la Fiscalia, després de requerir a Maersk documentació sobre la càrrega.

Això no obstant, la magistrada de Barcelona va obrir diligències per dur a terme els "tràmits essencials" per determinar els fets i decidir, si és procedent, si la causa s'ha de derivar a l'Audiència Nacional, que és la competent per investigar els delictes de genocidi i lesa humanitat. La denúncia sosté que transportar material militar a Israel, "utilitzant el Port de Barcelona com a lloc de trànsit i proveïment de serveis i combustible", podria ser un delicte de genocidi i lesa humanitat o, alternativament, d'actes preparatoris contra la comunitat internacional, tràfic d'armes i contraban.

Segons els denunciants, els ports espanyols "s'utilitzen com a plataformes de trànsit per a enviaments d'armament i components militars amb destinació a Israel". En la seva denúncia, l'entitat assegura que el Maersk Detroit va sortir el passat 5 d'abril de Houston (EUA) amb l'objectiu de transportar una càrrega de components d'avions de combat a la base aèria israeliana de Nevatim i que tenia previst travessar l'Estret de Gibraltar el passat 20 d'abril, fent escala al Port de Tànger (Marroc), on descarregaria el material.

Posteriorment, segons els denunciants, el Nexoe Maersk havia de fer escala als ports de Barcelona, València i Algesires abans de recollir, al port de Tànger, la càrrega militar procedent del Maersk Detroit per traslladar-la fins al port de Haifa, a Israel, des d'on es derivaria a la base aèria militar de Nevatim. "Els vaixells Maersk Detroit i Nexoe Maersk estan directament implicats en una cadena logística i programada de subministrament armamentístic a Israel, coadjuvant amb l'execució del pla sistemàtic per atacar i acabar amb la població civil gaziana", sosté la denúncia.

Inviable per a Defensa

Paral·lelament, el Centre Delàs d'Estudis per la Pau ha assegurat que el govern espanyol ha fet almenys 134 operacions de compravenda d'armes a Israel des del 7 d'octubre del 2023. El maig passat, el Congrés dels Diputats  va plantejar una llei per un embargament total d’armes a Israel, però el Ministeri de Defensa, dirigit per Margarita Robles, va assenyalar que això no seria possible, tot i que es va matisar que els contractes en vigor no eren d’armes, sinó d’equipaments.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!