La Flotilla Global Sumud ha confirmat aquest diumenge que l’activista catalanopalestí Saif Abukeshek ha estat alliberat per les autoritats israelianes després de “sis dies brutals” detingut en una presó del sud del país. Abukeshek havia estat arrestat per la marina israeliana, en una operació executada en aigües internacionals davant les costes de Creta el passat 30 d’abril, i el va traslladar, juntament amb el brasiler Thiago Ávila, a territori israelià, on han estat retinguts durant gairebé deu dies. L’activista, resident a Barcelona, arribarà aquesta tarda a les 16.10 hores a la T1 de l’aeroport del Prat després d’haver estat expulsat d’Israel i posteriorment atendrà els mitjans de comunicació. Abukeshek, tal com va avançar aquest dissabte el ministre espanyol José Manuel Albares, ha estat deportat a través d’Egipte i ha arribat a Grècia a primera hora del matí, des d’on agafarà el vol cap a Catalunya. En un vídeo publicat a les xarxes socials des d’Atenes, Abukeshek ha agraït la mobilització ciutadana i ha demanat que continuï fins que el poble palestí sigui alliberat. "He escoltat les vostres veus i m’han donat força", ha dit, assegurant que el seu "patiment no és comparable" amb el del poble palestí. “Hem de seguir mobilitzant-nos!”, ha implorat l’activista de la Flotilla Global Sumud. 

Abukeshek, en el seu missatge, manifesta que “vaig deixar enrere milers de palestins, presoners, infants, dones i homes. Estic convençut que el tracte que he rebut no es pot comparar amb el sofriment que pateixen. Els testimonis que escoltem sobre les tortures i les vulneracions que pateixen diàriament.. Hem de continuar mobilitzant-nos. No podem oblidar els presos palestins”, i agraeix a tothom que ha estat al seu costat durant els dies de captiveri. “Vull donar les gràcies a tothom qui s’ha mobilitzat. El nostre equip legal d’Adalah, la meva família, la meva dona i els meus fills. Els meus companys del moviment, les 180 persones valentes... He sentit les vostres veus, m’han donat força”. Abukeshek, però, insisteix en el missatge que “encara no hem acabat.  Hem de continuar. Hem de continuar mobilitzant-nos fins que Palestina sigui lliure. Aquest és només un pas més en el camí. Els nostres companys encara continuen navegant. La gent al mar està fent la seva part. Ara cal que la gent s’aixequi arreu del món. Ens mobilitzem per terra i per mar per una Palestina lliure”

El Ministeri d’Afers Exteriors israelià havia anunciat aquest diumenge al matí que havia deportat a Saif Abukeshek i al seu company Thiago Ávila. “Després de concloure la investigació, els dos provocadors professionals, Saif Abukeshek i Thiago Ávila, vinculats a la flotilla de provocació, han estat deportats avui d’Israel. Israel no permetrà cap vulneració del bloqueig naval legítim sobre Gaza”, ha afirmat el Ministeri d’Exteriors israelià en un comunicat.  El ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha informat a través d’un missatge a X que l’activista, resident a Barcelona, ja viatja de tornada cap a Espanya, on està previst que es retrobi amb la seva família en les pròximes hores.

Abukeshek va iniciar una vaga de fam seca després de la seva detenció en el centre de detenció de Shikma, en Ashkelon. Un tribunal israelià va prorrogar la seva custòdia diversos dies més, mentre Israel li atribuïa suposats vincles amb una organització terrorista. El govern espanyol, que des del moment de la seva detenció va considerar la retenció com il·legal per haver-se produït en aigües internacionals, va reclamar el seu alliberament immediat i va iniciar les gestions amb el govern israelià. El Ministeri d’Afers Exteriors espanyol va anunciar dissabte que Israel havia comunicat al consolat a Tel-Aviv que Abukeshek quedaria en llibertat “en les pròximes hores” i seria expulsat del país.

Per la seva banda, el centre de defensa dels drets humans Adalah, encarregat de la representació legal dels dos activistes, ha confirmat aquest diumenge que tots dos membres de la Flotilla Global Sumud han estat “alliberats i deportats” per les autoritats israelianes. En un comunicat, l’entitat ha denunciat que tot el procediment suposa “una flagrant vulneració del dret internacional”, des del que qualifica de “segrest en aigües internacionals” fins a la “detenció il·legal en règim d’aïllament total” i els “maltractaments” que, assegura, van patir durant la seva custòdia.