L'avió de LaMia accidentat a prop de Medellín el 28 de novembre, en què van morir 71 persones, entre les quals, la majoria de l'equip de futbol Chapecoense, viatjava amb el combustible al límit i amb excés de pes, ha revelat avui l'Aeronàutica Civil de Colòmbia (Aerocivil) al seu informe preliminar.

Segons el secretari de Seguretat Aèria d'Aerocivil, el coronel Fredy Bonilla, els enregistraments de la cabina de comandament de l'avió bolivià mostren que el pilot i el copilot van conversar sobre la possibilitat de fer una escala a Leticia (Colòmbia) o a Bogotà "perquè estaven al límit de combustible", però finalment no la van fer.

"Ells eren conscients que el combustible que tenien no era l'adequat ni n'hi havia prou", ha afirmat el funcionari, que ha afegit que durant el vol el pilot, Miguel Quiroga: "Decideix parar a Bogotà però més endavant canvia la decisió i se'n va directe fins a Rionegro", on hi ha l'aeroport José María Córdova de Medellín.

La majoria dels enregistraments d'àudio presentats avui a Bogotà han estat extrets de les caixes negres que van ser examinades a Londres pels fabricants de l'aparell, un RJ85, ha precisat Bonilla, que ha assenyalat que "tot està basat en evidències".

Segons la investigació, en el pla de vol presentat pel pilot a l'aeroport de Santa Cruz de la Sierra (Bolívia), l'autonomia de l'aeronau era de quatre hores i 22 minuts, exactament igual que el temps de vol, "descrivint les mateixes dades", quan havia de tenir combustible per a un recorregut més llarg.

"Havia de tenir una hora i 30 minuts més [de combustible] que el temps de vol estàndard pel que fa a la seva autonomia de vol", ha dit Bonilla.

L'avió havia de tenir, a més, un segon aeroport alternatiu en el seu pla de vol, però només va registrar el de Bogotà, segons la investigació.

L'informe revela, a més, que quan el pilot va demanar a la torre de control del José María de Córdova que li permetessin aterrar, tot i que encara no era en l'aproximació a la pista, no va informar de la gravetat de la seva situació ni que ja se li havien apagat dos dels quatre motors.

Poc després, amb un tercer motor ja apagat, se sent en els àudios divulgats avui com la torre li pregunta si necessita cap servei addicional a terra per a una possible emergència i el pilot respon que no.

Quatre minuts abans de l'accident se li apaga el quart motor i es produeix una fallada elèctrica total, de la qual el pilot informa per un sistema primari, ja que la resta ha quedat apagat per la falta d'energia.

En la seva última conversa, el pilot demana "vectors" mentre descendeix sense autorització per aterrar. La torre li pregunta llavors la seva altitud i l'informa que encara és a 8,2 milles (uns 13,1 quilòmetres) de la pista, però l'avió ja no respon i tot queda en silenci per l'impacte de l'aparell, que es produeix a uns 230 quilòmetres per hora.

L'"esgotament de combustible" és la principal d'una sèrie d'irregularitats que es van cometre en el vol CP-2933 de LaMia, segons la investigació, que va revelar a més que l'avió portava més pes del permès i volava a una altitud per a la qual no estava autoritzat.

"L'aeronau duia més pes del permès pels manuals, cosa que hem descobert dins de la investigació de despatx de l'aeronau", ha manifestat el funcionari de l'Aerocivil.

Bonilla ha indicat que l'avió "es va enlairar amb 500 quilos més" del seu pes màxim, però que aquest fet "no és un factor prioritari" per a l'accident.

Una altra irregularitat trobada és que l'avió presumptament no estava certificat per volar per sobre de 29.000 peus i en el pla de vol presentat a l'Administració d'Aeroports i Serveis Auxiliars a la Navegació Aèria (Aasana) de Bolívia es va anotar que ho faria a 30.000 peus.

Segons el director general de l'Aerocivil, Alfredo Bocanegra, l'informe presentat avui no té com a propòsit "determinar la culpa o la responsabilitat sinó prevenir accidents". La investigació definitiva es presentarà d'aquí a uns mesos.