De la documentació sobre les pintures de Sixena que el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ha entregat a l'Aragó ha aparegut la pista d'una altra peça provinent del monestir que podria haver sortit durant la Guerra Civil i sobre la qual el govern aragonès ja té posat l'ull. Es tracta de la taula de La Nativitat, una pintura gòtica que va formar part del retaule gran del cenobi i que ara està en mans del Museu del Prado de Madrid. L'historiador i perit del cas Sixena per a l'Ajuntament d'Osca, Juan José Nieto, assegura que va poder sortir "il·legalment" del monestir i el govern de Jorge Azcón ja avisa que si és així ho reclamarà també.
Nieto ha afirmat en declaracions a EFE que, en revisar les fotografies de la sala capitular que va fer el funcionari de la Generalitat de Catalunya José Gudiol a l'inici de la Guerra Civil, ha trobat proves gràfiques que la taula estava llavors en les estances del monestir. "Les fotografies evidencien que la pintura estava el 1936 a la sala capitular del monestir perquè es veu al costat d'uns murs ja gratats per Gudiol, i que, per tant, han de ser considerades com un espoli de guerra, ja que no podien ser venudes perquè Sixena era ja monument nacional", des del 1923, afirma el perit d'Osca.
L'historiador apunta a la possibilitat que la taula fos traslladada per Gudiol i arribés posteriorment a mans privades, iniciant un periple que la va portar el 2023 a una sala de subhastes a Madrid, on va ser adquirida pel Museu del Prado per uns cent mil euros —La Nativitat forma ara part d'un conjunt de taules provinents de Sixena que es van anar dispersant en el temps des del segle XVIII i que el museu ha anat aplegant. Així, el perit afegeix que està a l'espera de conèixer la documentació en poder del Museu del Prado entorn de la taula per aprofundir en el procés de venda, encara que ha destacat que aquests documents no han sortit a la llum encara.
Juan José Nieto ha instat el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, a revisar tota la documentació aportada i l'existent en mans del Prado per confirmar o no la seva troballa i per iniciar un procés per a la devolució de la pintura del denominat Mestre de Sixena al monestir aragonès. Una petició a la qual s'ha sumat l'Associació Pro Patrimonium Sixena i Jerusalem, que demanen a Urtasun que inclogui la taula en el llistat de peces considerades "botí de guerra" per a la seva devolució.
"Procediríem de la mateixa manera, reclamant"
També s'han pronunciat ja des del govern de l'Aragó. La vicepresidenta aragonesa, Mar Vaquero, ha afirmat aquest dimecres que si es demostra que la taula de La Nativitat va sortir de manera "il·legal" del monestir de Sixena, l'Aragó la reclamarà com ja ha fet amb les pintures murals que ha custodiat durant dècades el MNAC i que ara els tribunals obliguen a retornar. Al fil, la vicepresidenta ha subratllat en declaracions als mitjans que es tracta d'una informació aportada pels tècnics, però ha avisat que en el cas que es confirmi es reclamarà, com ha ocorregut amb la resta de béns que el seu govern considera que han d'estar a l'Aragó. "Procediríem de la mateixa manera, reclamant", ha resolt.
Una taula del Mestre de Sixena de principis del segle XVI
La Nativitat és una peça d'oli sobre taula d'uns 1,75 per 1,30 metres que prové del retaule gran del monestir de Sixena i que data de principis del segle XVI, d'acord amb la seva fitxa al Museu del Prado. La taula va ser pintada entre el 1514 i el 1519 per l'anomenat Mestre de Sixena, Roderic de Saxònia. La imatge mostra la Sagrada Família, amb el nen en repòs a terra i en primer pla. Als costats, la Mare de Déu i Sant Josep, i enmig un àngel vestit de blanc.