Després dels mals resultats dels alumnes catalans a l'informe PISA de 2022, Save the Children avisa que les diferències socioeconòmiques entre l'alumnat influeixen molt en els resultats educatius. L'ONG demana que les polítiques educatives no s'oblidin dels alumnes en situació de vulnerabilitat. L'organització alerta, en una anàlisi feta amb ESADE sobre les proves PISA, que els alumnes amb menys recursos tenen sis vegades més possibilitats de repetir curs que aquells amb un major nivell socioeconòmic. 

L'informe també mostra que l'origen migrant pot jugar un factor en les dificultats d'aprenentatge. Segons l'estudi PISA, un alumne d'origen migrant treu de mitjana 42,6 punts menys a la prova de matemàtiques (32,5 en l'àmbit estatal), però aquesta bretxa es redueix a 5,1 punts si es descompta l'efecte de la desigualtat socioeconòmica. Mentre que a la resta dels territoris de l'Estat la caiguda en els resultats ha estat major entre alumnes nadius, a Catalunya la caiguda entre l'alumnat d'origen migrant ha estat molt superior. En aquest cas no només ha augmentat, sinó que Catalunya encapçala els territoris en l'àmbit estatal. Tanmateix, per sobre de l'origen, la capacitat econòmica es mostra com un escull major per l'equitat entre els alumnes. 

Les propostes de Save the Children

L'ONG proposa diverses mesures per millorar la igualtat d'oportunitats i l'equitat en el sistema educatiu català. Per exemple, l'entitat demana una aposta més decidida per les tutories i el reforç individualitzat. També demanen grups més reduïts, és a dir, més atenció sobre els alumnes i les seves necessitats. Una altra mesura per garantir la igualtat és assegurant la gratuïtat de material, menjador i transport escolar a infants en situació de pobresa i el seu accés a beques. És a dir, a través de la gratuïtat s'assegura el mateix accés a tots els alumnes al marge de la seva capacitat econòmica. En aquesta línia es demana un millor accés a l'educació infantil de qualitat de 0 a 3 anys. Justament, aquesta és una de vies que Educació va dir que prioritzaria després de l'informe PISA.

Per altra banda, des de Save the Children es proposa promoure una formació del professorat centrada en una major eficàcia i habilitats pràctiques en gestió d'aula en classes heterogènies, així com formació associada a reflexionar i canviar creences i pràctiques pedagògiques relacionades amb la repetició de curs. Una altra proposta és implementar programes d'orientació educativa per a famílies en els centres de més alta complexitat, així com impulsar polítiques per reduir la segregació escolar. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!