El papa, Lleó XVI, ha donat aquest estiu la seva primera entrevista des que va donar la sorpresa i va arribar al tron de Sant Pere aquest maig després de la mort del seu predecessor, Francesc. Una llarga conversa en profunditat amb la periodista nord-americana Elise Ann Allen, corresponsal a Roma de Crux Media, que s'ha publicat ara en un llibre al Perú —país en el qual l'americà Francis Robert Prevost ha estat missioner durant bona part de la seva vida—. En ella, el pontífex ha parlat dels seus primers mesos en el càrrec i la seva adaptació, del paper de la dona a l'Església i de la seva postura sobre les persones LGTBIQ+, de la guerra a Gaza, del papa Francesc i fins i tot de a qui dona suport en el pròxim Mundial de futbol el 2026.

"Encara em queda un gran procés d'aprenentatge per davant", ha admès Lleó XVI en ser preguntat sobre els seus primers mesos com a papa. La part que menys li ha costat, assenyala, és a què s'ha dedicat tota la seva vida: la pastoral i l'acostament a persones. "Em sorprèn la resposta, com de bona que segueix sent", ha explicat. La part més nova, diu, ha estat la d'assumir que ara és un líder mundial i el que comporta quant a visibilitat: tothom coneix les seves converses, les seves reunions, amb mandataris de tots els països del món. "Estic aprenent molt sobre el paper que la Santa Seu ha exercit al món diplomàtic durant molts anys... Tot això és nou per a mi", ha apuntat el pontífex, per afegir que se sent "molt desafiat, però no desconcertat" i que va haver de llançar-se de ple a la piscina ràpidament.

En l'entrevista, el papa Lleó també ha reiterat la crida al diàleg i a bastir ponts que va fer en la seva primera compareixença davant el món, en sortir al balcó de Sant Pere després de ser nomenat. En aquest sentit, ha denunciat "anys de matances inútils en ambdós bàndols" en la invasió russa d'Ucraïna i ha destacat el paper del Vaticà com a "mediador". "Crec que diversos actors han de pressionar amb prou força perquè les parts en guerra diguin: «Ja n'hi ha prou» i busquem una altra manera de resoldre les nostres diferències", ha afegit. Així mateix, Lleó ha criticat que l'ONU ha "perdut la seva capacitat d'unir" i abordar els temes de pes mundial, per al que ha receptat "diàleg bilateral".

"Vivim en temps en què la polarització sembla ser la paraula de moda, però no ajuda a ningú", ha lamentat, així mateix, el pontífex. En aquest sentit, el papa ha assenyalat que ve de lluny i ha instat a no perdre valors que uneixin com el "de la vida humana, de la família i el valor de la societat". Al fil, Lleó també ha assenyalat un altre factor que contribueix a la divisió social com "la creixent bretxa entre els nivells d'ingressos de la classe treballadora i els diners que reben els més rics". "Els directius d'empreses fa 60 anys guanyaven de quatre a sis vegades més que els treballadors, l'última xifra que vaig veure és 600 vegades més que el que rep el treballador mitjà. Ahir es va saber que Elon Musk serà el primer bilionari del món. Què significa això i de què es tracta? Si això és l'únic que té valor, llavors estem en seriosos problemes", ha inquirit el papa.

papa Lleó XIV, moto BMW / @vaticanmedia
El papa Lleó XIV amb una moto que li han regalat / Twitter

El papa també es pronuncia sobre l'ofensiva israeliana contra la població palestina de Gaza, si bé evita pronunciar-se oficialment sobre si és o no un genocidi, com assenyalava aquesta setmana una comissió independent de l'ONU i com denuncien alguns governs i associacions de tot el món. "Hi ha una definició molt tècnica del que podria ser un genocidi, però cada vegada més persones estan plantejant la qüestió, incloent-hi dos grups de drets humans a Israel que han fet aquesta declaració", ha avisat, tanmateix, Prevost. En qualsevol cas, el papa demana els cristians que no siguin "insensibles" davant de "tan horrible" situació humana a Gaza i insta a continuar "pressionant per intentar aconseguir un canvi". Així mateix, també ha demanat de fer una distinció entre el que és l'estat d'Israel i la comunitat jueva.

Rere els passos de Francesc, sense canvis bruscos

Sobre el paper de la dona en Església, el papa Lleó ha afirmat que espera seguir els passos de Francesc, incloent-hi la designació de dones en llocs de lideratge, "reconeixent els seus dons i la seva aportació a l'Església de moltes maneres". Tanmateix, ha avisat que no té intenció ara per ara que les dones puguin ser bisbesses. Quant a les persones LGBTQ+ i la seva relació amb l'Església, Francis Robert Prevost ha admès que és una qüestió difícil i que genera controvèrsia a la Santa Seu, si bé ha volgut reiterar el missatge de Francesc que l'Església està oberta a tots els fills de Déu. Amb tot, ha assenyalat com "molt improbable" que l'Església vagi a canviar la doctrina que imparteix sobre sexualitat i matrimoni.

A qui donarà suport en el Mundial?

Lleó, nord-americà d'origen, però missioner al Perú durant anys —de fet, va ser nomenat per Francesc bisbe de Chiclayo després d'una llarga vida pastoral—, ha donat pistes sobre qui donaria suport si els Estats Units i el Perú s'enfronten en el Mundial de futbol 2026. El pontífex ha afirmat que se sent "profundament nord-americà", però que també vol molt el país andí i que forma part de la seva identitat. En cas de partit esportiu, tanmateix, ha dit que donaria suport "probablement" al Perú, "només per llaços afectius". "També soc un gran fan d'Itàlia...", ha deixat anar. Amb tot, ha afirmat que com a papa és "fan de tots els equips" i ha afirmat que la seva mare el va ensenyar a tenir una postura dialogant i amistosa en els esports.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!