Com és la solidaritat a l'Estat? Quines accions són les més habituals? Els joves o els més grans? Som més sensibles a donar a la recerca o a la cultura? Els diners que es donen es reparteixen de manera homogènia entre diferents entitats o n'hi ha que concentren aquestes donacions? Caixabank Reserch, la Fundació la Caixa  i la Universitat Pompeu Fabra han posat llum sobre totes aquestes qüestions amb un Dossier anomenat "Radiografia de la solidaritat a Espanya" i l'article "La filantropia a Espanya, actituds i comportaments socials", publicat aquest dimecres i presentat per Oriol Aspachs i Josep Mestres, de CaixaBanch, i Maria Gutiterrez, de la Fundació la Caixa. Aquest informe vol oferir una "visió global" de les diferents formes d'altruisme, amb una enquesta a unes 2.000 persones, i també dels pagaments de donatius dels clients de l'entitat, que consideren, però, que són una mostra representativa del conjunt de la societat. 

Ajudar a algú que coneixes, el gest solidari més habitual

Pel que fa a l'enquesta, un 60% de la població espanyola assegura estar familiaritzat amb el concepte "filantropia", mentre que un terç desconeix que vol dir aquest terme. A més, es van plantejar fins a deu afirmacions relacionades amb aquest concepte i d'aquestes es desprenen una acceptació bastant gran, tot i que també es percep una desconfiança creixent respecte a les intencions que puguin tenir els filantrops a l'hora de donar els seus diners: un 45% creu que la seva voluntat és fer-se una rentada d'imatge. Tal com ha explicat María Gutiérrez, els enquestats tenen molt clar que la salut és la necessitat més important a l'hora de fer donacions: un 76% creu que és allà on s'han de destinar aquests diners, però també tenen un paper molt important la investigació o els drets humans. Relacionat amb aquest fet, el 59% declara haver fet almenys un donatiu en l'últim any i de nou, la majoria es van destinar a la salut, però també l'acció social, medi ambient i animals. Gutiérrez també ha volgut destacar que malgrat que els enquestats posaven de nota un 6 a la solidaritat dels espanyols, les dades revelen que la societat de l'Estat és més "generosa" del que els seus propis habitants es pensen. 

Preguntats directament per quines accions solidaries han fet durant els últims dotze mesos, la més habitual (un 90%) és ajudar a algú que coneixen personalment, és a dir, familiars, amics, veïns, companys de feina o coneguts. La segueixen les donacions de productes a un banc d'aliments o a altres organitzacions que distribueixi articles als més necessitats (80%)  i ajudar a un desconegut (77%) sigui de la manera que sigui. En canvi, els menys habituals són dedicar temps com a voluntaris a organitzacions (un 39%) i donar sang o plasma (43%). 

Donacions concentrades en causes i entitats 

Per altra banda, Josep Mestres, de CaixaBank Research, ha afegit que, després d'analitzar les donacions dels seus clients (aquestes no inclouen les que s'hagin pogut fer en efectiu) van descobrir que unes causes molt concretes són les que aglutinen bona part dels donatius, en una línia similar al que ja apuntava l'enquesta a l'hora de detectar les necessitats. Així, els diners van anar a parar a ONGs destinades a la cooperació internacional i les activitats sanitaris, serveis socials i religió.  Però els recursos no només es concentren en causes, sinó també en entitats, ja que unes 25 van recaptar un 80% del total. Amb tot, no han detallat de quines es tracten. Oriol Aspachs, també de CaixaBank Reserach, ha detallat també alguns aspectes sobre la figura dels "superdonants", aquelles persones que donen més d'un cop al mes i que de promig, aporten fins a 1.200 euros a l'any. Un 85% d'aquestes persones tenen més de 50 anys. 

La resposta a la DANA

Després de la tragèdia de la DANA que a finals d'octubre del 2024 va arrasar diferents municipis del País Valencià, molta gent va voler posar el seu granet de sorra per ajudar a aquelles persones que ho havien perdut tot amb la catàstrofe. Ara, amb aquest estudi, es posen dades a la percepció i els responsables destaquen el gran creixement de la recaptació durant el mes de novembre de l'any passat: "va aguantar un 18% comparat amb el 4% dels mesos anteriors, els espanyols es van bolcar a donar en les setmanes següents a la DANA, i sobretot a ONG sobre el terreny". Un mes després, aquest creixement ja s'havia esvaït fet que demostra que es va tractar d'una reacció molt ràpida, però alhora de curta durada. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!