Ja fa tres anys que el govern espanyol va anunciar la seva voluntat de convertir l'aeroport de Girona en la quarta pista del Prat. Un projecte que s'ha de concretar amb l'arribada de l'AVE a la infraestructura a través de la instal·lació d'una nova estació ferroviària a Vilobí d'Onyar, La Selva.  Ara el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha anunciat la licitació de l'estudi informatiu de la nova estació, que ha d'estar situada en la línia d'alta velocitat Barcelona-Frontera Francesa.

Segons ha explicat el ministeri en un comunicat que recullen diverses agències, el treball ha de servir per analitzar les solucions per a la ubicació i disseny de la nova estació ferroviària a l'aeroport i tindrà un cost de 284.592 euros. Ha recaigut en l'empresa SAITEC, S.A., que haurà d'estudiar alternatives per a l'estació en un termini de 24 mesos.

Concretament, en aquest treball es contemplarà "tant l'anàlisi de la ubicació, com l'anàlisi funcional i esquema de vies, així com el disseny de l'edifici de l'estació i la connexió amb l'aeroport" per "satisfer les necessitats de transport actuals i futures racionalitzant les inversions".

El projecte de la nova estació va ser anunciat durant una visita a Catalunya de l'aleshores ministre de Foment, el popular Íñigo de la Serna, en la qual va explicar que aquesta era la solució per "oxigenar" les instal·lacions de El Prat de manera "ràpida". Després de la moció de censura, l'executiu socialista va fer seu el projecte i el 2019 es va signar el protocol de col·laboració entre Adif i Aena per la construcció de l'estació d'alta velocitat.

En aquell moment, José Luís Ábalos, ministre de Foment, ara de Transports, va explicar que l'executiu hi destinaria 360 milions d'euros al projecte. Es tracta d'una infraestructura llargament demandada pel territori i la Generalitat, que la va proposar ja el 2011. Fa només uns dies que des de la conselleria de  Territori i Sostenibilitat s'insistia en la creació d'una gestió integrada dels aeroports catalans –Girona i Reus- a través del ferrocarril.

 

 

 

Imatge principal, les pistes de l'aeroport de Girona 2026 / ACN