La xarxa de Rodalies tornarà a viure aquest dilluns una altra jornada complicada. Tot i que de mica en mica es va recuperant el servei, després de dues setmanes a mig gas, la corporació responsable de la gestió de la infraestructura ferroviària, Adif, ha informat que no garanteix la normalització del servei per a aquest dilluns. Els tècnics continuen treballant en 31 punts de la xarxa de Rodalies, repartits per totes les línies. Uns treballs que se centren sobretot en la protecció de talussos i trinxeres i en el condicionament de la via. “En funció de l'evolució dels treballs, es posarà la infraestructura a disposició de l'administració titular del servei i de l'operador per a la normalització progressiva”, ha dit el gestor ferroviari en un comunicat, on també ha detallat que les obres s’estan coordinant amb la Generalitat, Renfe i els maquinistes.
Després del comunicat d'Adif, Rodalies ha confirmat que manté per a aquest dilluns serveis alternatius en 11 línies i només recupera trens en el tram Figueres-Portbou. Així, les línies que tindran algun tram amb transport alternatiu per carretera seran l'R1, RG1, R3, R4, RL4, R7, R8, R13, R14, R15 i RT1. En aquests casos, el servei ferroviari es combinarà amb busos per garantir els desplaçaments. D’altra banda, les línies R2 Nord, R2 Sud, R11, R16 i R17 oferiran servei exclusivament amb tren. Renfe ha activat un pla especial de comunicació amb prop de 700 informadors a les estacions de Rodalies. A més, continuaran vigents els nous serveis especials gratuïts de Mitjana Distància per la línia d’Alta Velocitat entre Barcelona i Lleida amb quatre serveis addicionals.
Aquesta situació ha comportat crítiques des de diversos sectors i líders polítics durant aquest cap de setmana, com el comunicat de l'eurodiputada popular Dolors Montserrat, en què es queixava d'"anys d'abandonament i desinversió" a Rodalies, o el líder de Junts, Carles Puigdemont, que ha carregat contra la gestió del Govern en una publicació a X, en què afirma que "ADIF no garanteix el servei i continua la incertesa en un servei tan fonamental per l’economia del país com el tràfic de mercaderies per ferrocarril del Port de Barcelona". El líder de Junts ha afegit que aquesta situació és d'"un país col·lapsat".
Busos de reforç i limitacions de velocitat
Per això, per tal de suplir les carències de la xarxa de Rodalies durant aquests dies, la Generalitat ha contractat 61 nous busos per reforçar el servei interurbà a partir d'aquest dilluns, reforçant la flota des dels 169 vehicles actuals als 230. La setmana, a més a més, començarà amb limitacions temporals de velocitat en 179 punts, repartits en prop de 130 quilòmetres de la xarxa ferroviària catalana, 20 quilòmetres més que els registrats aquesta setmana. Aquestes limitacions de velocitat estan presents a totes les línies de Regionals i Rodalies del país, excepte a l’RL3 de Lleida.
