Aquest dimecres s'ha produït una trobada entre la Generalitat i Adif per abordar les causes i conseqüències de l'incident que ha afectat la línia R2 Sud que uneix Barcelona i Sant Vicenç de Calders. Després de la reunió des d'Adif, gestora d'infraestructures ferroviàries, han assegurat que continuen treballant amb la hipòtesi que el llamp va ser la causa de l'incendi que va afectar aquest dimarts el sistema de senyalització de l'R2 sud, la línia que connecta Barcelona amb Sant Vicenç de Calders. Així ho ha reiterat Alfonso Ruiz, subdirector d'Operacions Nord-Est d'Adif, després de reunir-se amb representants de la Generalitat per abordar les conseqüències dels danys produïts.

Des de la Generalitat creuen que aquesta greu incidència es pot deure a la manca d'inversió en la xarxa ferroviària, una demanda recurrent del Govern, però des d'Adif se'n desdiuen. L'incendi va causar greus afectacions en el servei ferroviari, que va quedar reduït a només tres trens per sentit i hora. Davant d'aquesta situació, la Generalitat va exigir explicacions a Adif, que s'han donat en la trobada d'avui, mentre que els usuaris es mostraven indignats per les molèsties que els produïa la reducció del servei.

En la reunió amb la Generalitat, Ruiz ha descartat que la causa de l'incendi hagi estat la manca d'inversió en la xarxa ferroviària, tal com havia suggerit Marc Sanglas, el secretari de Mobilitat de la Generalitat. "Aquesta incidència és absolutament impossible de predir", ha afirmat el directiu d'Adif. No obstant això, Sanglas ha lamentat que les explicacions d'Adif hagin estat "insuficients" i ha anunciat que la Generalitat realitzarà una auditoria pròpia per treure'n "conclusions pròpies" sobre la incidència. "Diuen que no tenen l'informe concloent, és difícil afirmar amb rotunditat que no és per la infraestructura", ha replicat el secretari de Mobilitat. En aquest context, la Generalitat ha exigit que totes les estacions afectades del trajecte de l'R2 sud tinguin garantit un servei d'entrada i sortida de Barcelona en horaris punta. "És una demanda que ja havíem plantejat amb anterioritat, però ara és més urgent que mai", ha assenyalat Sanglas.

 

El Servei Meteorològic deixa en evidència Adif i el ministeri: cap llamp va avariar l'R2 de Rodalies

La hipòtesi d'Adif, gestor d'infraestructures, i el Ministeri de Transports sobre el fet que un llamp podria haver causat la incidència de Gavà no se sosté. Segons el mapa del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) del passat dilluns, no va caure cap llamp a Gavà, ni a la zona del Baix Llobregat. Les poques pertorbacions que es van detectar aquella nit estaven molt lluny de la incidència sobre el quadre de senyals que segueix afectant i afectarà aquesta línia de Rodalies.

El Servei Meteorològic de Catalunya ha fet un informe, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, on s'indica que la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques (XDDE) no va detectar llamps al Baix Llobregat i, per tant, "no hi va haver llamps al municipi de Gavà ni als municipis del voltant durant l'1 de maig". L'informe afegeix que el dia abans, el 30 d'abril, les tempestes sí que van afectar el Baix Llobregat, però que "el llamp més proper al punt d’interès (estació de tren de Gavà, amb coordenades UTM 31N X = 417162 m Y= 4572904 m) va tenir lloc a uns 4,5 km, al municipi del Prat de Llobregat (16:01:13 UTC). Tenint present la precisió en la localització del sistema, es descarta que hagués fet impacte al punt d’interès".

Rodalies activa trens substitutoris

La directora de Rodalies, Mayte Castillo, ha detallat que a partir d'aquest dijous l'operador posarà en marxa un servei complementari des de Castelldefels fins a Barcelona directe amb 4-5 busos cada mitja hora coincidint amb l'hora punta, entre sis i nou del matí aproximadament, per "descarregar la línia" i un altre de tornada entre Barcelona Sants i Castelldefels i Gavà, entre les cinc de la tarda i set del vespre. Els viatgers podran utilitzar l'abonament recurrent que els viatgers utilitzarien a la línia de tren. Castillo no ha volgut entrar a valorar les demandes de la Generalitat perquè es faci càrrec del cost econòmic del servei alternatiu que també ha engegat el Departament de Territori. "Estem intentant donar el millor servei als usuaris i ara no és el moment de parlar de pagaments i qüestions econòmiques", ha assenyalat la directora de Rodalies, que ha evitat donar una xifra sobre els viatgers afectats.

La responsable de Rodalies ha explicat que, un cop conegudes les condicions d'explotació, s'ha reprogramat i replanificat el servei amb tres trens per hora i sentit, concretament, dos trens de Sant Vicenç de Calders que faran les parades a totes les estacions i un MD que "des de Sant Vicenç de Calders pararà com si fos un Sant Vicenç de Calders". Castillo ha detallat que entre el Prat de Llobregat i Castelldefels només pot circular un tren per sentit i s'ha de coordinar tot perquè el temps "sigui el mínim possible".