El Servei Català de Trànsit ha informat aquest diumenge que, fins al 31 de juliol, han mort 75 persones en 71 accidents de trànsit a les carreteres catalanes aquest 2021. És un balanç que descendeix un 25,7% respecte a l'any 2019, quan es van registrar 101 defuncions en 95 sinistres mortals. Es fa la comparativa amb l'any 2019 perquè el 2020, a causa de les mesures restrictives de la pandèmia i al confinament domiciliari entre el març i el maig, els indicadors de mobilitat eren molt diferents.

La sinistralitat ha estat especialment alta una vegada ha acabat l'estat d'alarma i s'ha recuperat una mobilitat molt similar a la situació d'abans de la pandèmia. En concret, el 64% de les víctimes a les carreteres catalanes del 2021 s'han registrat entre els mesos de maig i juliol. Al maig, va haver-hi 17 morts; al juny, 18 i, al juliol, 13.

Un de cada tres accidents mortals és una col·lisió frontal

Dels 71 accidents mortals que s'han produït en aquests tres primers mesos, 26 d'aquests han estat col·lisions frontals, el que representa un 36,6% d'aquests sinistres amb un fatídic desenllaç. Aquest percentatge era, l'any 2019, del 27,3%. Paral·lelament, en el 80% dels accidents mortals, hi ha hagut més d'un vehicle implicat.

El Servei Català de Trànsit adverteix que les col·lisions frontals solen ser impactes d'alta intensitat amb conseqüències molt greus i que estan normalment relacionades amb avançaments temeraris o indeguts i amb distraccions, com pot ser l'ús del mòbil o la fatiga i la somnolència per no fer els corresponents descansos cada dues hores.

Sobre les 75 víctimes mortals, 24 d'aquests eren motoristes, set eren vianants i dos eren ciclistes, el que fa una suma de 33 persones que pertanyen als col·lectius més vulnerables a les vies. En relació amb els trams d'edat, el de la població de 35 a 44 anys continua sent el que més víctimes mortals acumula (18) i preocupa l'increment de víctimes mortals d'infants i joves d'entre 0 i 24 anys: mentre que, en els primers mesos de 2019, s'havien registrat 10 morts; aquest 2021 s'han produït 13 decessos en aquest tram. D'altra banda, la meitat dels accidents mortals (37) es van produir en caps de setmana o festius; mentre que la resta (38), en dies feiners.

Tarragona, la demarcació amb menys víctimes mortals

Per demarcacions, Barcelona és la zona més afectada per les víctimes mortals en sinistres (30), seguida de Girona (18), Lleida (15) i Tarragona (12). Cal destacar l'important descens registrat a Tarragona respecte al 2019, de quasi el 58%, i també el de Barcelona, del 23%. Lleida té una víctima menys que el 2019 (passa de 16 a 15), mentre que Girona té la mateixa xifra.

Trànsit apel·la a la responsabilitat

Davant d'aquestes dades, el Servei Català de Trànsit demanen "no abaixar la guàrdia" i tenir una major consciència de la fragilitat que tenen els motoristes, ciclistes, vianants i altres usuaris que circulen per les carreteres. En aquesta línia, apel·len a la "responsabilitat compartida i a la necessitat d'una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d'aquests col·lectius".

Per reduir la sinistralitat i augmentar la seguretat a l'estiu, hi haurà més presència policial i s'activaran 16 vehicles espiell per fer un patrullatge policial dinàmic que permeti captar, si hi ha, infraccions de trànsit. També es comptarà amb el suport d'un avió bimotor i dos helicòpters i dels Equips Mòbils d'Informació Viària. Paral·lelament, fins a finals de setembre, s'impulsaran tres campanyes de prevenció i control sobre els principals factors de risc en la conducció adreçades als vianants.

 

Imatge principal: Un vehicle després de patir un sinistre. Pixabay.